Jordmatriel

Jordmateriel

For at få flyene i luften kræves der noget grej på jorden. og i Herning Svæveflyveklub anvender vi primært spilstart, men bruger også i mindre omfang flyslæb efter vores motorsvævefly.

Elvira

Endnu en af klubbens stoltheder. Et dieselelektrisk 2-tromlet spil som med en 1000-1100 m lang stålwire trækker flyene i luften.

Det blev konstrueret af en gruppe af klubbens medlemmer og sat i drift 1983. Det er bygget over en Scania Vabis trækker lastbil, med generator og elmotorer fra et lokomotiv.

Optrækket er digitalt styret og når man først har lavet en enkelt indstilling afhængig af flytypen, så er trækket i wire under hele starten reguleret automatisk. Vindretning og hastighed måles automatisk og der kompenseres for dette i optrækket.  Dette princip gør at man altid får perfekte starter på Skinderholm

På trods af det geniale koncept er det stadig det eneste af sin art.

Dytten & Båtten

Når de to wirer er trukket ind til spillet, skal de trækkes tilbage til startstedet. Til dette formål har vi to næsten identiske Mazda pickup, udstyret efter alle kunstens regler med automatisk wireafkast, og en lakering der ville kunne gøre sig i en salgsudstilling.

Bussen

Startstedets samlingspunkt er en gammel DSB-bus, der fungerer som kontroltårn, kontor, lager, varmestue.

Det er herfra tipholderens signaler bliver givet videre til spillet og her man lægger slagplaner for dagen. Og så bruger man også en del tid på at drikke kaffe og fortælle røverhistorier om sine seneste bedrifter.

Bussen er er altid på startfeltet når vi flyver og er nem at se fra vejen.

Ferguson

Den grå ferguson - som godt nok er orange - bliver brugt til at transportere fly fra hangar til startsted.

Fungerer ligeledes som pladshenter hvis et fly skal hentes ind efter landing. Normal skubber man flyet med håndkraft. Men ikke over længere afstande.

Gamle spil

Vores primære spil fra før 1983. Det er et konventionelt spil opbygget på ladet af en Bedford lastbil fra 1950´erne.

Her er monteret en Opel Diplomat V8 motor, der gennem en aut. gearkasse trækker et bagtøj, hvorpå der er monteret tromler. Via et sindrigt system kobles en tromle ind af gangen. Betjeningen af spillet kræver noget mere håndelag end Elvira.

Almindeligvis er spillet altid køreklart, hvis Elvira skulle tage en "sygedag", men behovet har vist sig at være meget lille, idet Elvira kører meget stabilt.