Klubfly

Herning Svæveflyveklub råder p.t over 9 klubfly, 4 af dem er 2-sædede, 4 en-sædede og en TMG motorsvæver.
 

OY-XVY  (VY) ASK-21

Klubbens nye skolefly - ankom til klubbben foråret 2012 - sprit ny fra fabrikken. ASK-21'eren som type er dog ikke et nyt fly i klubben, VY er den tredje i rækken af ASK-21'er  klubben har benyttet som skolefly. Meget let fløjet fly som flyve eleverne næsten har for sig selv.

ASK-21 er også et udmærket kunstflyvningsfly - en af klubbens instruktøre vandt det danske kunstflyvningsmesterskab i basic klassen med en ASK-21 (X1). Så med den rette instruktør i bagsædet kan man også vende bunden i vejret og mærke G-kræfterne i kinderne ! 

Byggeår:
2012
Til klubben: 2012
Længde: 8.35 m
Spændevidde: 17.00 m
Tom vægt: 360 kg
Max. hastighed: 280 km/t
Bedste glid: 33.5
Min. synk: 0.65 m/s
G grænse: +6.5/-4.0

 


OY-XTG  (TG) Grob Twin III Acro 

Et tosædet glasfiberfly købt fra ny i april 1993 fra fabrikken i Mattsies. Du møder den i skolingen, som det fly du skal opleve spind med. Derudover vil du også komme med ud i landet med den, når du skal lande på en anden plads.

Den bliver derudover brugt til videregående skoling, passagerflyvninger, strækflyvning og hyggeflyvning samt egentlig kunstflyvning. Der er faktisk sat danmarksrekorder i dette fly.

Byggeår:
1993
Til klubben: 1993
Længde: 8.18 m
Spændevidde: 17.50 m
Tom vægt: 390 kg
Max. hastighed: 250 km/t
Bedste glid: 36.5
Min. synk: 0.64 m/s
G grænse: +5.3/-2.65

 


OY-XOK (X9) & OY-XPM (PM) Discus B 

Klubben råder over to Discus B, et ensædede tyske glasfiberfly, som da de kom frem midten af firserne var i toppen af standardklassen. Begge fly er nu kategoriseret i klubklassen. Trods dette kan de fortsat fint begå sig i standardklassen. 

De er begge købt til klubben fra medlemmer der har haft dem privat. Discus b er en meget harmonisk og velflyvende type med flere verdensmesterskaber bag sig op gennem firserne.
I Herning Svæveflyveklub har vi valgt at gøre denne type til det første ensædede fly du prøver, efter nogle soloture i ASK-21 og checkstarter i Duo-Discus.

Det er typisk det fly der aflægges S-prøve i.

De er dejligt uproblematiske at flyve, og de giver nogle uforglemmelige ture ud i landskabet.

Alle klubbens Discus'er er udstyret med GPS sattelitnavigering og slutglidscomputer, et genialt instrument der kan vise den øjeblikkelige position, retning og afstand hen til næste vendepunkt, højdeforbruget for at nå derhen, og det kan hele tiden kan angive hvor hurtigt man skal flyve. Og så er endda taget højde for vind og afdrift i beregningerne.

Den kan dog ikke fortælle det vigtigste, nemlig hvor og hvordan termikken er forude, så håndværket findes stadig i svæveflyvning.

Byggeår:
X9 1985
PM 1986
Til klubben: X9 1990
PM 1992
Længde: 6.58 m
Spændevidde: 15.0 m
Tom vægt: 230 kg
Max. hastighed: 250 km/t
Bedste glid: 42.5
Min. synk: 0.59 m/s
Vandballast: 189 liter

 

 


OY-WKX (VK) Arcus T

Kort fortalt er dette pragtfly en 2-sædet Ventus 2c. Det er selvfølgelig sagt i en spøgende tone. Flyet har præstationer som en Ventus trods en Duo Discus størrelse. Vi ser, at 2-sædet 20 meter-klasse er i fremgang til konkurrencer, så Herning Svæveflyveklub skal også være med. En Duo-Discus er god, men denne er bare lidt bedre :-)

Der er ingen tvivl om at vi alle kommer til at elske denne pragtmaskine med hjemhentningsmotor!

Tosædet tysk glasfiberfly med 20 meter spændvidde og et glidetal 49-50 med flaps, så har man et fly hvor 2 piloter kan få det hele til at gå op i en højere enhed. Flyet er meget lydsvag og flyver fantastisk, og er hurtig på rorene. Skulle det blive aktuelt at lande ude, er den nem at adskille og sætte på vogn, noget 2-sædede fly før har haft som en akilleshæl.

Konkurrencenummeret "VK" er overtaget fra en Duo-Discus fra 1995 som blev solgt til Australien i 2015.

Byggeår:
2010
Til klubben: 2015
Længde: 8.73 m
Spændevidde: 20.0 m
Tom vægt: 470 kg
Max. hastighed: 280 km/t
Bedste glid: 49-50
Min. synk: 0.56 m/s
Vandballast: 185 liter

 


OY-XVN (VN) Duo Discus T

Dette Schempp-Hirth tilhører den første reele generation af 2-sædede fly der flyver så let som et ensædet. Samtidig er det ligeså simpelt at adskille og sætte i vogn. Denne Duo Discus er udstyret med en "turbo motor" dvs. en motor som kan klappes ud fra kroppen. Det er en simpel totaktsmotor og altså ikke med en rigtig turbo. Flyet kan ikke starte selv med motoren, men den kan redde en hjem hvis termikken slipper op ude i fædrelandet.

Registreringen har den overtaget efter en anden Duo Discus vi havde i klubben, som blev solgt til Belgien.

Byggeår:
2004
Til klubben: 2004
Længde: 8.62 m
Spændevidde: 20.0 m
Tom vægt: 468.5 kg
Max. hastighed: 250 km/t
Bedste glid: 45
Min. synk: 0.58 m/s
Vandballast: 198 liter

 


 OY-XVD (VD) Discus 2b 

Ensædet tysk glas/kulfiberfly. Det blev leveret primo 2001, og er efterfølgeren for Discus. Den har et glidetal som er større end 44; mere lover man ikke, men det holder den også.

Den vinder alt i standardklassen og VD vandt i 2001 Danmarks mesterskaber i Arnborg og blev nr. 2 i 2002. Er stadig et absolut topkonkurrencefly, som er meget populært i klubben.

Byggeår:
2001
Til klubben: 2001
Længde: 6.81 m
Spændevidde: 15.0 m
Tom vægt: 242 kg
Max. hastighed: 250 km/t
Bedste glid: 45
Min. synk: 0.59 m/s
Vandballast: 200 liter

 


OY-XVO (29) ASG 29E

Ensædet, tysk glasfiberfly. Det blev leveret til klubben i foråret 2010, og er klubbens første flaps fly. Det er klubbens absolutte topfly og første ensædede fly med turbo hjemhentingsmotor.

Flyet er utrolig nemt at flyve i, og ergonomien er ligeledes i top. Vingen kan monteres med to typer ydervinger, således at spændvidden kan varieres til enten 15 meter eller 18 meter.

Byggeår:
2010
Til klubben: 2010
Længde: 6.59 m
Spændevidde: 15.0 / 18.0 m
Tom vægt: 280 kg
Max. hastighed: 270 km/t
Bedste glid: 52
Min. synk: 0.58 m/s
Vandballast: ? liter

 


OY-XZS (ZS) Super Dimona HK 36 TTC 115

Herning Svæveflyveklubs nyeste motorsvævefly. Blev leveret 1. juli 2008. Klubben har tidligere haft et lignende fly (ZD), der blev solgt til Frankrig. Flyet er meget populært i klubben og nemt at flyve.

Det bliver brugt til både rejseflyvning, slæbefly og til hyggeture. Det er topudstyret som et mindre motorfly.

Byggeår:
2008
Til klubben: 2008
Spændevidde: 16.0 m
Tom vægt: 497 kg
Max. hastighed: 270 km/t
Bedste glid: 27
Min. synk: 0.91 m/s
Rækkevidde: 1094 km
Rejse hastighed: 182 km/t
Benzin kapacitet: 80 liter

 


Private ejede fly

Her under følger en række private ejede fly tilknyttet Skinderholm - disse fly er med til at gøre Herning Svæveflyve en af de mest aktive klubber i Danmark.

 

 

OY-XXN (2A) Discus 2a

Denne maskine er igen helt speciel, og egentlig en ”small” Discus 2b hvad kroppen angår. For aerodynamisk at hente de sidste procenter, var der kun én vej at gå, nemlig at skrumpe kroppen for at få et mindre frontareal og en lille smule mere vinge, end en tilsvarende Discus 2b. I hårde tal betyder det, at kroppen er 40 cm kortere end en 2b, 8 cm smallere og 6 cm lavere. Det lyder måske ikke af meget, men hør så hvad ejeren siger: Man stiger ikke ned i en 2a, men krænger den på kroppen !.

En Discus 2a eller 2b er en meget harmonisk maskine at flyve. Den er lynene hurtig på rorene uden at virke nervøs, og et 45/45 graders krængningsskifte sker på blot 2.5 sek ved 120 km/t !

2A kom til landet som ny tilbage i 2003. Den forhenværende ejer lånte den tit og ofte ud til danske svæveflyvetalenter, blandt andet til den nuværende ejer, som friede til 2A i slutningen af 2011.

Byggeår:
2003
Til Skinderholm: 2012
Længde: 6.41 m
Spændevidde: 15.0 m
Planareal: 10,16 m2
Planbelastning: 30,7 til 51,7 kg/m2
Tom vægt: 245 kg
Max take off vægt: 525 kg
Max. hastighed:    
250 km/t
Bedste glid: 44
Min. synk: 0.58 m/s
Vandballast: 200 liter
Kunstflyvningsfigurer: Positivt loop, stall turn og lazy eight
Nuværende ejere: Thomas Laugesen


OY-XZA (ZA) Ventus 2cT

Solgt fra fabrikken med serie nummer 2 og forberedt til motorinstallation. Fløj 1 år i Frankrig på tysk register, inden den blev solgt til England, hvor den fik installeret motor. Kom til Herning i 2001.  Et fly som er meget harmonisk at flyve, nemt at håndtere på jorden (samling/adskillelse). Ligeledes er præstationerne stadig helt i top og på højde med nutidens fly. ZA er et novum, idet der er vandtanke i 15 m tipperne, dog uden mulighed for tømning i luften - noget som Schempp Hirth dog fravalgte igen på de efterfølgende serienumre.

 

Byggeår:
1995
Til Skinderholm: 2001
Længde: 6.78 m
Spændevidde: 15.0 / 18.0 m
Planareal:                
9,67 m2 (15 m) og 11,0 m2 (18 m)
Planbelastning: 35,0 til 54,3 kg/m2
Tom vægt: 323 kg
Max take off vægt:
525 kg
Max. hastighed:    
270 km/t
Bedste glid: ~50
Min. synk: 0.59 m/s (15 m) og 0,46 m/s (18 m)
Vandballast: 174 liter
Motor: Solo 2 cylindret 2-takt på 430 ccm og 15,3 kW
Kunstflyvningsfigurer: 
Ingen
Nuværende ejere: Knud M. Andersen og Kenneth Petersen

 


OY-XZM Super Dimona HK 36 TTC115

Super Dimonaen er et 2 personers rejsemotorsvævefly, eller i daglig tale TMG (Touring Motor Glider). Ved 45% motor setting, cruiser den med 90 knob (ca. 168 km/t) ved et forbrug på små 16 liter 95 oktan blyfri benzin i timen. Med slukket motor og kantstillet propel, kan Dimonaen flyves som svævefly. Glidetallet er 27:1 og et mindste synk
på ca. 1,90 m/s ved 97 km/t.

Ejergruppen købte i 1999 ZM som ny, og den bliver brugt til hyggeflyvning og rejseflyvning. Den har sågar krydset Alperne og fløjet langs med middelhavskysten, så tro ikke, at sydens hemisfære kun er forbeholdt de store passagerfly.

Byggeår:
1999
Til Skinderholm: 1999
Længde: 7.28 m
Spændevidde: 16.33 m
Planareal:                  
15,3 m2
Planbelastning: max 50,30 kg/m2
Tom vægt: ~ 455 kg
Max take off vægt: 770 kg
Max. hastighed:    
261 km/t
Bedste glid: ~ 27
Rækkevidde:
~800 km
Motor: Turboladet Rotax 914 på 1211 ccm og 115 hk og constant speed propel
Kunstflyvningsfigurer: 
Ingen
Nuværende ejere: Jens O. Mølgaard, Jørgen P. Jensen, Steen Lomborg, Flemming S. Nielsen

 


OY-MXO (MO) Ventus 2cxT

Ventus 2cx er afløseren for den populære Ventus 2c. Den er blevet forfinet med winglets, og strukturen er forstærket, så flyet må laste op til 600 kg. totalvægt. MO blev købt som ny af den daværende ejer, men fløj det første år i Danmark på tysk register. Flyet har sammen med den daværende ejer Mogens Hoelgaard været Danmarksmester i 2006, samt deltaget i VM i 2008, hvor de vandt en 9. plads. Derudover har MO og Mogens i fælleskab vundet Termik Ligaen fire år i træk, samt fløjet den hurtigste 100 km 3-kant i Danmark, med et gennemsnit på 152 km/t!

Den har deltaget i Verdensmesterskaberne for kvinder i 2015.

Godt råd: skulle flyet blive udbudt til salg, så køb - der er potentiale i denne dame ?

Byggeår:
2006
Til Skinderholm: 2006
Længde: 6.78 m
Spændevidde: 15.0 / 18.0 m
Planareal:                
9,67 m2 (15 m) og 11,0 m2 (18 m)
Planbelastning: 36,2 til 54,4 kg/m2
Tom vægt: 356 kg
Max take off vægt:
600 kg
Max. hastighed:    
285 km/t
Bedste glid: ~50
Min. synk: 0.59 m/s (15 m) og 0,49 m/s (18 m)
Vandballast: 200 liter
Motor: Solo 2 cylindret 2-takt på 430 ccm og 15,3 kW
Kunstflyvningsfigurer: 
Ingen
Nuværende ejere: Kenneth Petersen og Christin Nielsen

 


OY-RXD (RD) DG 400      ER TIL SALG!

DG 400 er et virkeligt interessant fly, idet det var det første masseproducerede selvstartende svævefly. DG fabrikkens daværende ejer og konstruktør, Wilhelm Dirks, modificerede en DG 202 krop til at kunne akkumulere et nedfældbart motorsystem i bagkroppen. Vingerne med flaps tog han ligeledes fra den populære DG 202, og forøgede spændvidden fra de oprindelige 15.0 til 17.0 meter med tipper. Den kraftige luftkølede Rotax motor med fast propel, giver et kort startafløb og et efterfølgende sikkert stig med op til 3.5 m/sek. Motorstyringen er igennem årene blevet forfinet, fra at være semiautomatisk til et fuldautomatisk system, dvs. piloten kan koncentrere sig om det primære, nemlig at flyve, imens systemet selv bremser og stiller propellen lodret, hvorefter motorsystemet automatisk nedfældes i flyets bagkrop.  Med et glidetal på ca. 45:1, er denne motorsvæver helt på højde med f.eks. en Duo Discus, og det er bestemt ikke dårligt, årgangen taget i betragtning.

Uden at vide det, skabte Wilhelm Dirks tilbage i 1981 en ny form for uafhængighed
indenfor svæveflyvning, som vi fremtiden utvivlsomt kommer til at se meget mere til.

RD er købt brugt i Holland, og den nuværende ejer Jørgen passer og plejer maskinen
med kyndig og kærlig hånd.

Byggeår:
1988
Til Skinderholm: 2009
Længde: 7.00 m
Spændevidde: 15.0 / 17.0 m
Planareal:                
10,0 m2 (15 m) og 10,57 m2 (17 m)
Planbelastning: 36,9 til 43,5 kg/m2
Tom vægt: 324 kg
Max take off vægt:
480 kg (15m) og 460 kg (17 m)
Max. hastighed:    
270 km/t
Bedste glid: ~45
Min. synk: 0.59 m/s (15 m) og 0,49 m/s (17 m)
Vandballast: ingen
Motor: Rotax 505 2 cylindret 2-takt på 497 ccm og 43hk
Kunstflyvningsfigurer: 
Spin, posetiv loop, stall turn, lazy eigth, chandelle
Nuværende ejere: Jørgen Ø. Jørgensen

 


OY-GLX (AC) Discus 2cT

Discus 2cT er et svævefly i 18-meterklassen uden flaps. Den er en videreudvikling af Discus 2b, men er alligevel helt sin egen, da kroppen stammer fra Ventus 2cT, og vingerne er forlænget til 18 meter. Byggeår for AC er 2008 og flyet blev købt af førsteejeren i Slovakiet og bragt til Skinderholm i 2009. Flyet er meget let at håndtere både på jorden og i luften, og præstationerne er fine.

Byggeår:
2008
Til Skinderholm: 2009
Længde: 6.81 m
Spændevidde: 18.0 m
Planareal:                
11,39 m2
Planbelastning: 35 til 50 kg/m2
Tom vægt: ~335 kg
Max take off vægt:
565 kg
Max. hastighed:    
280 km/t
Bedste glid: ~47
Min. synk: 0.6 m/s
Vandballast: ?
Motor: Solo 2 cylindret 2-takt på 430 ccm og 15,3kW
Kunstflyvningsfigurer: 
?
Nuværende ejere: Peter Fischer Jensen

 


OY-XZX (ZX) Ventus 2cT

Denne smukke maskine kom til Skinderholm tilbage i 2006 med ganske få timer og starter i logbogen. Forinden havde den haft én ejer og fløjet i Tyskland . De 2 nuværende ejere er svæveflyver af hele hjertet , og ligeledes førsteinstruktører i klubben.

Vingen på ZX er delbar som på ZA, men flyet har ikke tipper til 15 meter spændvidde.

Byggeår:
2002
Til Skinderholm: 2006
Længde: 6.78 m
Spændevidde: 18.0 m
Planareal:                
11,0 m2
Planbelastning: 39,0 til 47,7 kg/m2
Tom vægt: 323 kg
Max take off vægt:
525 kg
Max. hastighed:    
270 km/t
Bedste glid: ~50
Min. synk: 0,46 m/s
Vandballast: ?
Motor: Solo 2 cylindret 2-takt på 430 ccm og 15,3 kW
Kunstflyvningsfigurer: 
Ingen
Nuværende ejere: Kristian S. Hansen og Jeppe Sørensen

 


OY-VXG (1F) Rolladen-Schneider LS 1F

LS 1 var Rolladen-Schneiders første svævefly. Den blev konstrueret tilbage i 1967, og var til at begynde med, med fast hjul. Den blev med årerne optimeret, pendelroret blev til et dæmpet haleplan, vingerne fik vandtanke monteret, og i midten af halvfjerdserne så version 1F dagens lys. Flyet er kompakt og let bygget, og vejer ca. 10 - 30 kg mindre (alt efter instrumentering, batterier og trimbly) end datidens ASW 19. LS 1F et meget harmonisk fly at flyve og et af de bedste fly i klubklassen.

Rasmus købte sin LS 1F i 2008. Efter en enkelt prøvetur i 1F på Christianshede, var Rasmus solgt og måtte eje denne skønhed. Samme eftermiddag blev flyet taget med til Skinderholm, hvor næste flyvetur ventede. Denne endte dog i en udelanding ved Hammerum, da en regnbyge åbnede sine sluser over 1F’s vinger, og forøgede flyets synke-egenskaber markant. Sidenhen har Rasmus dog adskillige gange, gennem hans placeringer i diverse konkurrencer og Termik Ligaen, bevidnet, at det var en god handel han gjorde med 1F.

Desuden viser Rasmus tydeligt, at et ældre flydesign sagtens kan hamle op med de nyere maskiner med væsentlig bedre ydeevne – det handler i bund og grund om pilotens evner og gode resultater kan man ikke købe sig til i svæveflyvning.

1F har siden 2009 deltaget i 3 verdensmesterskaber samt vundet medaljer ved flere DM’er (inkl. 2 guldmedaljer) og 2 gange vundet Spring Cup på Skinderholm.
 

Byggeår:
1974
Til Skinderholm: 2008
Længde: 7.20 m
Spændevidde: 15.0 m
Planareal:                
9,74 m2
Planbelastning: max. 40 kg/m2
Tom vægt: 210 kg
Max take off vægt:
391 kg
Max. hastighed:    
250 km/t
Bedste glid: ~37
Min. synk: 0,62 m/s
Vandballast: 90 liter
Motor: Ingen
Kunstflyvningsfigurer: 
Ingen
Nuværende ejere: Rasmus Ørskov                             

 

 


OY-XXB (AB) Ventus 2cxT

Glider AB er en Ventus 2cxT med serie-nr. 189 fra december 2006 der ankom spritny til Skinderholm i foråret 2007 som afløser for Arnes standardklasse flyver, en LS-8'er, igennem 9 år. AB er et typisk Schempp-Hirth fly der er meget let og kvik på rorene og er et af topflyene indenfor 18m klassen med et glidetal på ca. 50 og en maks vægt på 600kg. AB er designmæssigt født som en fuldblods 18m men kan også drossles ned i 15m udgaven vhj af nogle kortere vingetipper hvor den bliver ekstremt hurtig på rorene. Her er flyet dog næsten 60-70kg tungere end de værste konkurrenter i 15m klassen som kræver en lidt anden flyvetaktik men det kan også lade sig gøre.

Siden foråret 2007 har AB fløjet i Tyskland, Polen, Tjekkiet, Østrig, Slovakiet, Ungarn, Serbien, Schweiz, Frankrig og Herning og har til dato vundet 18m DM '07, '09, '10, '11, '12 og 15m DM '08, '11. I 2007 vandt AB åbenklasse mesterskabet i Klix, Tyskland og har siden deltaget i EM '07, '09, '11 samt VM '08 og '10 med bedste placering som nr. 11 trods mange dagssejre. AB ligger ofte i in-fight med MO og var kun 7 sekunder langsommere da MO satte danmarksrekord med 152km/t på en 100 km FAI trekant. AB har til gengæld danmarksrekorden for Fri Distance og Målflyvning på hhv 704 km og 671 km.

AB ser man typisk lande blandt de sidste efter dagens forsøg på at flyve længst og hurtigst.
 

Byggeår:
2006
Til Skinderholm: 2007
Længde: 6.78 m
Spændevidde: 15.0 / 18.0 m
Planareal:                
9,67 m2 (15 m) og 11,0 m2 (18 m)
Planbelastning: 36,2 til 54,4 kg/m2
Tom vægt: 356 kg
Max take off vægt:
600 kg
Max. hastighed:    
285 km/t
Bedste glid: ~50
Min. synk: 0.59 m/s (15 m) og 0,49 m/s (18 m)
Vandballast: 200 liter
Motor: Solo 2 cylindret 2-takt på 430 ccm og 15,3 kW
Kunstflyvningsfigurer: 
Ingen
Nuværende ejere: Arne J. Boye-Mølle

 


D-KGJM (JM) ASH 31Mi

En ASH 31Mi er et ganske specielt svævefly, som kan flyve både med 18 og 21 meter spændvidde. Dermed er det muligt at deltage i 18 meter klassen, samt med det samme fly, men med længere tipper, at være med i Åben klasse.

Alexander Schleicher Flugzeugbau kom i begyndelsen af halvfemserne på markedet med deres ASH 26e, den første seriefremstillede 18 meter svæver - og oven i købet som selvstarter. Det var startskuddet til 18 meter klassen, og flyet er indtil dato bygget i over 250 eksemplarer.

En efterfølger med delte vinger og gerne med en ydelse imellem 18 meter klassens fly og Åben klasse var hyppigt efterspurgt blandt firmaets kunder. Flyet skulle helst også være mindre tungt at håndtere på jorden og i luften.

Konstruktør Martin Heide vovede endnu engang pelsen, og kombinerede det bedste fra 2 fly. Krop, haleplan og hovedvinger kom fra ASH 26e. 15 og 18 meter vingetipperne blev overtaget fra ASG 29.

Hovedvingen fik en deling ved en halvspændvidde på 7,0 meter, og yderprofilet ved vingedelingen blev tilpasset 15 og 18 meter tipperne fra føromtalte ASG 29. Dermed passer flyet med 2 forskellige tipper i en standard vogn til 15 meter svævefly. Sidefinnen måtte dog forhøjes med 5 cm for at give mere retningsstabilitet med den store spændvidde.

Regnestykket gik op, og en luksus krydser med flyveegenskaber, der næsten matcher ASH 25, ASW 22BLE og ikke mindst Nimbus 4 og 4DM var født.

Cockpittet er stort og rummeligt, ergonomisk og gennemtænkt udformet, vindstøj er næsten ikke tilstede. Som Ole Korsholm efter sin omskoling sagde: ”Vi skal have skiftet uldsnoren til en garntype som ikke larmer så meget, når den sweeper over hood’en!”

Vi fandt JM i Frankrig, hvor dets ejer grundet helbredsmæssige problemer, var tvunget til at sælge denne skønhed med ganske få timer i logbogen.

Byggeår:

2010
Til Skinderholm: 2016
Længde: 7.10 m
Spændevidde: 21.0 m
Planareal:                 13,16 m2
Planbelastning: 39,9 til 53,2 kg/m2
Tom vægt: 455 kg
Max take off vægt: 700 kg
Max. hastighed:     270 km/t
Bedste glid: ~55-56
Min. synk: 0.49 m/s
Vandballast: 140 liter
Motor: 1 kammer Wankel-motor med indsprøjtning på 290 ccm og 37,3 kW
Kunstflyvningsfigurer:  Ingen
Nuværende ejere: Ole Korsholm, Peter Fischer Jensen, Christin Nielsen og Kenneth Petersen