Kære Klubkammerater,
 
HSvK har investeret i IMI bugserudstyr til følgende fly:
  •   ASG 29e
  •   Discus 2b og måske passende til Discus 2
Bugserudstyret består af en teleskoptrækstang på 180 cm med løftegaffel, samt vingehjul. Koblingsbeslag er blevet monteret på haledollyer til flyene.
 
For at undgå skader under brug af udstyret på klubbens fly, er det yderst vigtigt, at vi er bekendt med korrekt brug. Der er ganske få forholdsregler som vi skal forholde os til:
  • Vingehjulet skal monteres det korrekte sted på vingen for at undgå bagkantsskader.
  • Vingehjulet er ikke konstrueret til at bære en vinge der lastes med vand; dertil skal der som altid bruges vingebukke.
  • Ved tilkobling bak forsigtig køretøjet hend til monteret trækstang. Det kan anbefales at trække flyet de sidste meter til køretøjet. Dovenskab kan betyde et krøllet sideror eller haleplan.
  • Undgå for så vidt muligt at bakke med påkoblet fly. Sidste kendte tilfælde hvor det gik galt, stod en pilot pludselig med et pænt aftryk af bilens ene bagstolpe i sit haleplan og et fly der ikke kunne flyve, indtil DanGlide havde tid til at gøre skaden usynlig igen! 
  • Kørsel ad bagvejen til bane 27græs er forbudt. Der må KUN køres til og fra startstederne på hovedbanen.
  • Kør med samme hastighed som når I har en vingeløber med, og har I vand i vingerne og der er sidevind under transporten, er det vigtigt at vingehjulet er monteret i læsiden. Undgå for alt i verden at vingen begynder at vippe fra side til side, da det i heldigste tilfælde kun betyder et knækket vingehjul, men i værste tilfælde strukturel skade på vingen.
 
Har du aldrig brugt lignende udstyr på et fly, tøv ikke med at spørge en instruktør, selvejer eller en klubkammerat tilråds forinden. Vi hjælper dig gerne, og tænk på, at ca. halvdelen af forsikringsskaderne der udbetales på svævefly, er skader forvoldt under groundhandling, altså ikke flyverelateret virksomhed !
 
på vegne af HSvK
 
/Kenneth Petersen (21)