Sommerlejr 2017.

Klubhus hovedrengøring^2

De som har været forbi Skinderholm de sidste par weekend, har alle set at en større "rengøring" af klubhuset var undervejs. Og i weekenden d. 18. og 19. er der blevet taget godt fat i værktøjskassen og malerrullen.

Vi ved alle hvordan der så ud før, så her kommer lige et par billeder af Michael Jensen - så kan man selv vurdere om der flere nullermænd tilbage i hjørnerne!!

  

  

  

 

 

 
 
 

Sommerlejr 2017

Uge 29 er lige med sommerlejr på Skinderholm. Mandag morgen var klubhuset fyldt til briefing - så var der lagt op til et brag af en uge. 
 
Jo, - det er blevet til en masse flyvning mandag, tirsdag og onsdag. Termisk ikke det store strækvejr - men skoling, omskolinger og kunstflyving. Og som altid kræver en sommerlejr også folk, der tager en tjans som instruktør, ved radioen, spillet og wirehenter med mere, og der er jo altid en hjælpende hånd at finde. 
 
På flyvefronten kan nævnes:
  • Mandag til Onsdag var der besøg fra Århus Svæveflyveklub – hvor vi fløj elevflyvning og en solopilot fra Århus fik mange starter. Anders M. Pedersen blev udnævnt "Junior" instruktør
  • Mandag aftenen fik vores nye elev – Frederik Andersen – to højslæb for at lære kunsten, at flyve lige ud og dreje.
  • Utallig højslæb til vore kunstflyvningspiloter med træning som formål. Og Brian Lassen som instruktør.
  • Poul Erik Olesen fløj en masse i vores Duo Discus og er nu fast inventar på dette fly.
  • Jacob Lassen og Ole Frøkjær blev omskolet til vores Discus 2 – det var de ret vilde med.
  • Tirsdag en lidt  mere rolig dag – dog igen masser af flyvslæb til ud på aftenen
  • Brian Lassen og Per Kragsø drog tidlig onsdag morgen til Års flyveplads for at hente SZD-59-Acro. Vejret var super i Herning – men knap så godt i Års. En god færgeflyvning senere og følgende er blevet omskolet: Stefen Nissen, Anders Møller, Michael Tofte og Michael Jensen, et stort tillykke. Og sikken en kunstflyvningsdemonstration. Selv flyvestævnet Karup kan gå hjem og ligge sig – aldrig har jeg set så en flot opvisning – det var næsten helt unaturligt. Kære bestyrelse – skynd jer at købe et SZD-59 til Herning - der er hårdt brug for dette fly.
  • Mon ikke der endligt er samlet nok materiale sammen til kunstflyvningsvideo til hjemmesiden? 
  • Besøg af Arne fra Norge, som fik sig nogle gode ture i Duo Discus og Arcus. Og forhåbentlig en masse oplevelser af en rigtig god klub her Danmark.
  • Logan, søn af Jonas Wad, fik sit luftdåb i ZS, ingen tvivl en kommende pilot i Herning
  • Onsdag blev det til en masse flyvning, dels stræk, hygge og kunstflyvning. Der kunne ikke presses meget mere ind i luftrummet omkring Skinderholm. Dog, specielt kunstflyverne fik udnyttet dagen fuldt ud til sol nedgang.
  • Fredag mente motorflyverne at det var tid for en ny disciplin på Skinderholm. 200 fod melpose drop. Changiz og Stephan vil ikke stå tilbage og ZS kom på arbejde. De bør nok benytte sigtemel næste år, hvis de vil være med i toppen. Mon ikke guldbageren fra den store bagedyst vil være sponsor til dette show?  
 
Der sker jo også andet end bare flyvning:
  • Mandag aftenen var der tur i vores bus over til de andre klubber på EKHG. En spændende aften, hvor vi så alle ultrafly – motorfly og endelig fik serveret en flyvesjus.
  • Changiz nåede ikke bussen – men i bedste DSB stil holder bussen kun på autoriserede stoppesteder – så Ghangiz måtte på længere løbetur, inden han nåede et stoppested.
  • Tirsdag ventede flere spændt, helt til kl. 01:00 om aftenen, for at se et lysshow med faldskærmsudspringer. Desværre havde de "glemt" nogle af lysene.
  • Der er jo også altid masser af feriebørn, som har tumlet rundt i den friske luft. Og en enkelt feriehund, som fandt Skinderholms markmus meget interessante 
  • Fredag gik der lidt computer nørderi i klubhuset, med hjemmelavet knustflyningsvideoer, flysimulator. Og Nick fik installeret et 3D spil i klubhuset
  • Selvfølgelig har grillen været tændt og social hygge med fyldt klubhus
  • Lørdag bliver sommerlejren afsluttet på behørigvis med en fest!!
 
/Per & Mogens 
 
        
 
 
 
 

Klubkonkurrencen

Ved godt det lyder som "rønnebærene er lidt sure", men i dag kan vi jo sidde på kontoret og følge med i ens klubkammerater flyve på langs af den jyske højderyg med speederen i bund. Ingen reference til Mandag d. 8. maj. Og de samtidig kan få vist vejrradarbilleder på sin LX9000. 

Dette gav anledning til at grave et gammelt vendepunktsbillede frem af arkivet, sponseret af Ole Korsholm. 103,9 km FAI-trekant klassiker “Skinderholm Hangar (042) - Blåhøj Silo (096) - Bryryp vej-X (337) - Skinderholm Hangar (042). Fløjet med DG-300 “NK” den 18. juli 1996. Med en tid på 1,11 time, altså 93,6 km/t og 1012 points..!;).

Hvorfor grave et vendepunktsfoto frem, jo - i dag tikker resultaterne jo lidt hurtigere ind end i gamle dage. Derfor skal man holde skarpte øje med klubkonkurrencen herpå hjemmesiden.

Der er allerede godt gang i positioneringerne til at få sit navn graveret på en pokal (eller flere). Det er nogle fine pokalbud - men lure mig om der ikke er andre som pusler med at holde "arbejdsfri" og give den gas i cockpittet.

/Mogens (25)

Udelanding

Forberedelsen - det er 75% af en udelanding

  1. Årstidensafgrøder vurderes når du kører på flyvepladsen
  2. Under enhver flyvning fra Skinderholm – betragt udelanding som en positiv mulighed, ikke som det modsatte.
  3. Flyv væk fra glideafstand fra Skinderholm  - også uden turbo – du får en mere rolig og naturlig tilgang til at have udelandings mulighederne liggende i baghovedet.
  4. Husk en udelanding er fuldstændig identisk med en landing på Skinderholm – eneste forskel du kender ikke marken fuldstændigt.
  5. Før start af flyvning se nedenstående ”mentale” skema  -- hvor fit og fight er du til udelanding?
  Udlanding Dit bud Brug af turboD Dit bud
         
         
         

Det mentale omkring udelanding – altså før du flyver hjemmefra

  1. Sæt selv dine egne kriterier ind i nedenstående skema.
  2. Hvor god er du til udelanding? – sæt dine egne kriterier for de valgte farver – og u.a.s om du er grøn/gul/rød – forbered dig altid mentalt – før hver eneste flyvning  på, at din flyvetur kan resulterer i en udelanding.
  3. Og det er slet ikke farligt og ligeså behageligt, som at køre i en rød sportsvogn

Under flyvning

  1. Hele tiden check på – hvorfra kommer vinden/styrke, skal alligevel bruges under strækflyvning
  2. Hvilket terræn flyver jeg henover med højdeændringer og årstidensafgrøder
  3. Vurderer egnede marker løbende under din flyvning og når det bliver aktuelt - vælg en mark i god tid – helst ikke med høje afgrøder og høje træer i indflyvningen, som kræver en særlig procedure.
  4. Flyv hen over marken – for at vurdere om der er forhindringer, herunder under indflyvning/finalen.

Landingen

  1. Almindelig landingsrunde med fokus på vinkel fra medvindsben ind til marken.
  2. Vinklen er din højdemåler og aldrig ryggen til landingspladsen.
  3. Land så kort som muligt. Brems når flyet har sat sig, du kan risikerer at vingen samler sten op. Bedre at lægge vingen ovenpå, end at køre ind i ting.

Og et super godt råd, hvis du er i tvivl om du er god nok til at træffe de rigtige beslutninger – tag en instruktør med i TMG og træn udvælgelse af marker. 

Spring Cup mellemtid

Onsdagens vejrudsigter lovede gode værdier og mulighed for +300 km opgaver i Midtjylland. Konkurrenceleder Anders Husted skulle have den lange lineal frem i dagens planlægning af opgaverne. Desværre var der en del T-17 aktivitet fra Karup, så det eneste område i Karup TMA, som kunne gives frit til Spring Cup var område Herning. Det gav sine udfordringer i opgaveplanlægningen. Hvad gør man så? – man knækker linealen og indsætter flere vendepunkter med kortere afstande imellem, kilometer skulle der på!
 
A klassens lød; Skinderholm, Uhre Kirke, Christianshede Klubhus, Vester Ejstrup, Isenvad Kirke, Videbæk, Arnborg Rundkørsel, Fasterlund Vej T, Skarrild, Favrholt Raceway Hovedbygning, Skinderholm. En 270 km hastighedsopgave.
 
B klassens opgave var 163 km hastighedsopgave; Hammerum, Arnborg Banemidte, Christianshede Klubhus, Vester Ejstrup, Hampen Sø Vestende, Kølkær, Favrholt Raceway Hovedbygning, Skinderholm.
 
Første start var planlagt til kl. 11:30 med B klassen startende først. Starttiden holdt og inden længe var RU og MD i luften, hurtigt efterfulgt af flyene fra A klassen. Der byggede konstant regn- og sludbyger op fra vest, hvilket efterladte store områder døde for termik, og skabte en del udfordringer med at blive hængende. Mikkel i MD, og Oskar i RU havde dog held med at slippe væk fra pladsen og komme afsted på deres opgave. Værre så det ud for A piloterne, det blev til kortere eller længere pladsrunder og i løbet af en times tid, stod hele feltet igen på startstedet. Imens kæmpede Mikkel og Oscar videre på opgaven. Efter små 68 km af opgaven, måtte de begge desværre give op og udelande på Arnborg. Det var dog nok til at give en gyldig dag for klasse B.
 
Imellem tiden fortsatte bygerne med at trække ind over Skinderholm, og Anders gik i gang med at skrive en B-opgave ud til det ventende A-klasse felt. 
 
Denne gang gjorde han brug af enhver konkurrenceleders es i ærmet, når vejret driller; en arealopgave. Opgavetiden var 1:30 med en minimumsdistance på 76,1 km / max. 173,8 km. Skinderholm, Grønbjerg Kirke, Holstebro Jernbanestation, Videbæk, Hammerum, Favrholt Raceway Hovedbygning, Skinderholm.
 
Starten blev flere gange udskudt, da bygerne ingen ende ville tage, og til sidste ved briefingen kl. 16:00 blev dagens konkurrence i klasse A aflyst.
 
P7 fik dog presset 1,5 times flyvetid ud af sin ”hjemflyvning”, men han sagde at vejret kun havde været til at hyggeflyve i. En af klubbens B-elever, Marcus Flaathen Jacobsen, fik sin lokalflyvningstilladelse, idet nogle piloter og hjælpere blev tilbage og agerede hjælpere og spilfører, mens Peter Michael Lorentzen tog instruktøropgaven.
Dagen blev afsluttet med tre passagerstarter.
 
Torsdag morgen tegnede det til at der ville komme et vejrvindue, hvor begge klasser kunne komme i luften og ud på opgaven.
A-klassen skulle igen på arealopgave; min. 72,6 km / max. 190,4 km. Hammerum, Arnborg Ankomst Vest, Hampen Sø Vestende, Kibæk, Ejstrupholm Flyveplads, Hammerum , Favrholt Raceway Hovedbygning, Skinderholm. Imens skulle B-klassen prøve kræfter med 83,7 km hastighedsopgave; Hammerum, Arnborg Ankomst Vest, Ejstrupholm Flyveplads, Christianshede Klubhus, Kølkær, Hammerum , Favrholt Raceway Hovedbygning, Skinderholm.
 
Ved briefing så vejret dog ikke alt for optimistisk ud, og Anders besluttede at udskyde tidspunktet for, hvornår fly og piloter skulle være klar på startstedet. Ved 12-tiden var der stadig ikke en stabil opklaring, som muliggjorde konkurrenceflyvning, på vej, så dagens konkurrence blev aflyst.
 
Der kunne dog stadig flyves mellem bygerne, og i stedet for en konkurrencedag blev det en omskolingsdag.
Peter Michael Lorentzen sprang i klubbens Super Dimona ZS som slæbepilot, så Mikkel Als fra Aarhus Svæveflyveklub kunne blev omskolet til flyslæb. Ligeledes blev Steen Lund fra Vestjyllands Svæveflyveklub tjekket ud til flyvning med vandballast. Det blev til nogle gode timer om eftermiddagen, og ZS kunne sættes i hangar efter 11 flyslæb.
 
Ikke mindst blev Ole Korsholm færdigomskolet til plæneklipper, så nu varer det ikke længe inden græsplænen omkring JM’s hangar kan måle sig med en golfbanes standard J
 
Tekst: Christin Nielsen
Fotos: Ole Korsholm