23. april

Opdateret - Vagtliste opdateret for Juni

DSvU - Ændringer i krav til opretholdelse af rettigheder

Nyt medlem - Jeg hedder Allan Leergaard. Er 56 år – er gift og har to børn (19 og 18 år). Jeg har faktisk fløjet fra Skinderholm før – købte et antal ture til svæveflyvning tilbage i 1999. Jeg kunne ikke helt dengang overvinde min højdeskræk -så det blev ikke til mere ved den lejlighed. Jeg har for nylig genoptaget flyvningen i Lemvig svæveflyveklub – denne gang på TMG.

Jeg vender ”tilbage” til Skinderholm da en ven meget varmt anbefalede klubben, herunder den høje flyveaktivitet, der er i klubben. Jeg er allerede lidt overvældet over den venlighed, imødekommenhed og professionalisme jeg er blevet mødt med efter, at jeg tog kontakt til klubben. Mange tak for det.

Jeg underviser til dagligt i skatteret. Har en baggrund som skatteansvarlig og økonomiansvarlig i større virksomheder – har også været ansat i Skattestyrelsen - fra fuldmægtig til funktionschef.

 

Nyt medlem - Generelt lystrer jeg navnet Michael Fosgerau. Jeg er fra Juli 1975. Første gang jeg prøvede svæveflyvning var engang i gymnasietiden, hvor jeg fik en passagertur i Gørløse Svæveflyveklub. Formentlig i 1992 engang som jeg husker det.
 
Efter mange års strabadser og ungdommelige kraftudfoldelser indenfor sportsdykning, fægtning og senere karate, fik jeg taget mig sammen og startede så i September 2018 som S-elev i Christianshede, hvor jeg gik solo i August 2019 og fik S-certifikat samt BEG/N-BEG i starten af 2020 sæsonen. Jeg vil mægtigt gerne begynde som TMG-elev også.
 
Jeg afsluttede min datalogi uddannelse på Aalborg Universitet i 2001, og har været selvstændig erhvervsdrivende siden da. Er bosat i Hvinningdal Silkeborg, hvor kæresten Mette og jeg købte hus sammen i starten af 2020. Jeg har to børn, Katrine og Marie (tvillingepiger fra 2004) og to bonus børn Sarah og Mathilde (fra hhv. '07 og '09). Det tror jeg vist var en komplet termik-runde eller to omkring min person :-)

14. april

Link til digital briefing 15/4 kan ses her

13. april

Digital briefing – hver torsdag i 6 uger, med start torsdag den 15. april kl. 19.30.
 
Start din flyveweekend med en Briefing på din smartphone, telefon eller pc’er. En god flyvedag starter altid med en god og lang forberedelse.
  1. Gennemgang af forventet flyvevejr – fredag – lørdag og søndag.
  2. Forslag til strækopgaver og hvis ikke muligt, alternativ forslag til flyvning.
  3. Fredagsflyvning?
  4. Bookede fly – er mulighederne udnyttet, også om eftermiddagen?
  5. Hvis muligt, deltager weekends instruktører med oplysning om skoling, omskoling, flyvetræning, mv.
  6. Eventuelt oplysninger om hvilke særlige spændende flyveaktiviteter for netop denne weekend.
  7. Eventuelle oplysninger om sociale aktiviteter.
  8. Eventuelle Sikkerhedsoplysninger fra Kurt eller Bjarne.
Thomas Grove vil indkalde alle klubbens aktive medlemmer via teams og det er selvfølgelig frivilligt om du vil deltage.
 
Vejrbriefing foretages af Thomas eller Kurt. Og gæste op trædning vedrørende de andre emner. Briefing indholdet har alene relation til flyvning og aktiviteter den pågældende weekend – og det bliver primært envejskommunikation, dog med muligheder for enkelte spørgsmål.
 
Vi vil tilstræbe at nå briefingen på 15 minutter og absolut maks. 30 minutter.  
Hvis du har emner til briefing, skal du sende en mail til Thomas, Kurt og Per.
 
Og digital briefing er ikke en alternativ til dagen briefing. Hvis teknikken ellers virker, vil vi forsøge at gemme briefingen på hjemmesiden. 
 
Forsøget med digital briefing bliver evalueret om 6 uger – derfor er det meget vigtigt med feedback til Thomas, Kurt og Per.
 
/Per Kragsø

11. april

Nyhed - Startsted med fiberinternet

Nyhed - Introduktionsdag d. 9. maj kl 11-17

Referat - Plads- og Baneudvalget nr.1 april


8. april

Opdateret  - Klubmesterskab & Pokalstatus d. 3 april

DSvU - Strækflyvning for begynder

Nyt omkring pokalreglerne for klubbens pokaler 2021

Der er igen i år lidt ændringer/præciseringer til klubbens pokalregler:

Jeg, som igen i år varetager administrationen af klubkonkurrencen, skal have alle igc-filer tilsendt direkte (til email: olekorsholm(at)fiberpost.dk).

Kun opgaver, som jeg har en igc-fil fra, godkendes.

Opgaven/-rne skal deklareres før start (T/O), ellers anses de for ikke-deklarerede..!

Husk at aflevere igc-filerne senest 7 dage efter en flyvning (ligesom i LD-Ligaen).

Vi benytter, ligesom i sidste sæson, klubbens egen pointberegningsformel til at beregne point til ”Klubmesterskabet”.

Denne pointberegningsformel er benyttet til vores trekantspokaler gennem rigtig, rigtig mange år. Oprindeligt benyttede vi også formlen til Klubmesterskabet; men i en årrække skiftede vi til Termik-Ligaens/LD’ens (stræk)formel; men er altså tilbage til vores originale pointberegningsformel. Ligesom i 2020.

Termik-Ligaen åbnede op for fri udtærsklingshøjde, og FAI-trekanter fik 25% bonus og andre deklarerede opgaver fik 15% bonus, mens AAT-opgaver var tiltænkt 5% bonus.

Og, sådan er det stadigvæk i Klubmesterskabet. Man får 25% mere for en FAI-trekant, 15% mere for en deklareret opgave, og 5% mere for en AAT-opgave i forhold til en ikke-deklareret opgave, OG der er stadig fri udtærsklingshøjde! Derfor kan man fortsat flyve opgaver til Klubmesterskabet og LD-Ligaen efter samme taktik!;)

Nu er vi med vores egen pointberegningsformel blevet uafhængig af, om andre Ligaer eksisterer. OG man kan faktisk sammenligne præstationerne til vores forskellige pokaler mere direkte!;)

En lang historie om den forholdsvis lille ændring (fra sidste sæson) - tilbage til den gammelkendte pointberegnings-formel!;)

Vær opmærksom på, at vendepunktskataloget i år er ændret..! Vi skal have ændret databasen i alle fly, og der fremkommer derfor lidt ændrede vendepunkter og distancer i forhold til det, vi er vant til..!

Eksempelvis er ”042 Skinderholm Hangar” nu blevet til ”0042 Skinderholm Flyveplads”. Der er generelt kommet meget færre hangarer og i stedet flere flyvepladser!;)

For pokalerne har ændringen kun reel betydning for ”Firkant-pokalen”! Tjek op på vendepunkterne!

Kilometer-Cuppen er ligesom sidste år. Da der ikke findes A-, B- og C-grupper i LD-Ligaen, har bestyrelsen besluttet, at ALLE piloter kan deltage. Pilotens 10 længste strækopgaver sammenlægges (inkl. dem med udelandinger!;). Husk at indsende igc-filerne..!

Til Varighed & Højdevinding er pointberegningsformlen nu skrevet direkte ind i pokalreglerne, da denne disciplin ikke findes i ”LD”.

Handicap-værdierne er DAeC’s fra 2021.

Mvh,
OleK


7. april

Nyhed - Påsken


6. april

Referat - Bestyrelsesreferat nr. 4, d. 30. marts


4. april

Efterlysning - En nye batteri-skifter-switch til 29 blev lagt i bussens forude i Fredags. Er der nogen som har set denne?  Fundet - og er monteret i 29'eren!!


29. marts

Referat - PR- og rekrutteringsudvalget d. 17. marts


28. marts

Opdateret - Vagtliste opdateret for Maj

Opdateret - Flystatistik & Pilot starter/timer  2021


27. marts

Nyhed - Midtjysk Open er gået live!


22. marts

Nyhed - Fjernundervisning


21. marts

Opdatering - Forbrugsopfølgning 2021


11. marts

Sikkerhedsudvalget under DSVU har lavet en video, fordi der gennem de seneste år er sket en ret markant stigning i havarier og hændelser. Videoen vil være en stor del af indholdet på klubbens sikkerhedsmøde, når corona tillader det. Det møde, der kommer i stedet for det årlige pft-møde.
 
Se videoen, der er under Dokumenter -> Uddannelse -> DSvU Sikkerhedsvideo 2021 – gerne flere gange.
 
Mvh
Kurt Thybo

10. marts

DSvU - Kravene til at have et gyldigt certifikat og FI-S rettighed

Referat - Bestyrelsesreferat nr. 3, d. 1. marts


9. marts

DSvU - Indbydelse til SAC 2021

Nyhed - Flyene samlet


8. marts

Referat - Instruktørmøde d. 2. marts

Opdateret - Vagtliste opdateret med instruktør


5. marts

Nyhed - Covid forholdsregler i HSvK

Opdatering - Udvalg og tillidsposter


4. marts

Opdatering - Takster 2021

I disse to link kan I læse beretningerne for henholdsvis Herning Svæveflyvecenter og Herning Svæveflyveklub:
Når tiderne er til det, bliver der indkaldt de respektive generalforsamlinger.
 
Mvh, Anders Husted Madsen

2. marts

Nyhedbrev - Marts status fra aktivitetsudvalget

Vi skal have samlet vores fly. Dette er planlagt til kommende weekend Lørdag D.6/3 og Søndag D.7/3
Tag gerne fat i din holdleder for, at få kordineret hvornår det passer jer. 
Tak for jeres gode arbejde gennem årets vintervedligeholdse, trods mange udfordringer pga. Covid-19. Godt gået!
 
Mvh, Jonas Wad 

21. februar

Nyhed - Hundegården er sæson klar


14. februar

Kære alle
 
Der skulle have været afholdt generalforsamlinger i Herning Svæveflyveklub og i Herning Svæveflyvecenter 20/2 2021. Pga. coronarestriktioner og forsamlingsforbud på højest 5 personer samt at al indendørs forenings og idrætsaktiviteter er underlagt restriktioner kan der ikke afholdes generalforsamling som planlagt.
 
Der vil blive indkaldt til nye generalforsamlinger når forsamlingsforbuddet igen er ophørt. Indtil da fortsætter de nuværende bestyrelser som forretningsudvalg, der skal sørge for at foreningerne fortsat kan fungere, men beslutninger, der involverer fx større investeringer for klubben kan bestyrelserne ikke tage. 
 
Jeg kan oplyse at vi arbejder på en løsning, der gør at vi fortsat kan begynde udendørs sæsonen som planlagt den 13. marts. Nærmere oplysninger fremsendes.
 
På bestyrelsernes vegne i Herning Svæveflyveklub og Herning Svæveflyvecenter
 
Anders Husted Madsen,
formand, Herning Svæveflyveklub
 

Nyhed - Velkommen til den digitale verden 2021


8. februar

I december måned solgte vi rigtig mange gavekort (63 stk.), og der er også allerede en del, der har booket tid. Der blev også solgt mange gavekort via DuGlemmerDetAldrig

For at undgå smittespredning - blandt såvel medlemmer som gæster - har vi besluttet, at vi først tilbyder planlagte gæstestarter fra juni måned og resten af sæsonen, hvor en stor del af de (vi) ældre forhåbentlig er blevet vaccineret to gange

Det betyder, at vi ud af de planlagte 21 dage med gæstestarter mister de 7, som var planlagt i april og maj

1. dag med planlagte gæsteflyvninger bliver således lørdag d. 12. juni

/Birgitte og Jørgen


4. februar

Referat - Bestyrelsesreferat nr. 2, d. 28. januar


1. februar

Opdateret - Spilvagtliste for Marts og April


28. januar

Referat - Svæveflyvecenter Bestyrelsesmødereferat nr. 1, d. 27.  januar

Referat - Aktivitetsudvalgsmøde nr. 1

Referat - Aktivitetsudvalgsmøde nr. 2


19. januar

Referat - Bestyrelsesreferat nr. 1, d. 13. januar


18. januar

Materiel - ZS transponder tænd/slukknappen virker ikke. ZS venstre headset stik virker ikke - materielopgaveliste


1. januar

Nyhedsbrev - Januar 2021

Kære klubkammerat
 
Vedhæftet årets sidste nyhedsbrev samt info omkring COVID-19 restriktioner.
 
Som bekendt har regeringen besluttet at forlænge de restriktioner, som ramte os den 10. december, så de nu gælder fremt til den 17. januar. Det betyder desværre, at vi ikke kan komme igang igen med vintervedligeholdelsen og hele planlægningen må derfor skubbes. Jeg håber at alle vil bidrage til, så snart at restriktionerne hæves, vil gøre deres alleryderste for at vi kan blive færdige med vintervedligeholdelsen. Men indtil videre er den på stand-by. 
 
Godt nytår til alle og jeres familier. 
 
Anders Husted Madsen
 
 

Klubnyheder arkiv: 2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013