Herning Svæveflyveklub - pokaler nu og gennem tiderne...
Dette er et forsøg på at beskrive Herning Svæveflyveklubs pokaler, og samle og opdatere årenes bedste præstationer i klubkonkurrencen... Ikke en helt let opgave, især når det drejer sig om de tre trekantspokaler, da reglerne har ændret sig lidt igennem tiderne, så betingelserne har ikke været helt ens for alle; men listerne kan alligevel sagtens bruges til lidt sjov sammenligning årene imellem...
Noget nyt, som ikke kom de tidlige opgaver til gode, er muligheden for nøjagtige opgaveopmålinger, som i dag er naturlig vha. programmer som f.eks. SeeYou (der oven i købet også har haft rettelser undervejs!;). Kort og millimetermålet fra gamle dage var relativt unøjagtigt, så hvor det har været muligt at få oplysninger om de ældre opgavers nøjagtige vendepunkter og flyvetid, er opgavernes længde og hastighed rettet ind efter nutidens teknologi.
For at kunne sammenligne præstationerne indenfor de enkelte trekantspokaler, men også pokalerne imellem, er der også udregnet points efter vores trekantflyvnings-pointformel... Der er derfor bl.a. indregnet handicap på flyene, så gamle Std. Libeller også har en chance mod moderne 18-meter racere! Også ret interessant!
Trekantspokalerne...
Oprindeligt blev 100 og 200 km trekantspokalerne simpelthen uddelt til den pilot, der havde gennemfløjet opgaven med den største hastighed. Der blev altså ikke taget hensyn til flytypen eller fløjet distance.
Når det gjaldt pokalen for bedste trekant, havde man en simpel formel for fløjet distance og hastighed; men der var heller ikke her taget hensyn til flytypen; måske også fordi der op til begyndelsen af 1980’erne ikke var den store forskel på topflyenes præstationer (der blev fløjet meget med Std. Cirrus’er, Std. Libeller, Jantarer og Astir).
Men, så kom der fly med hængsler og store spændvidder - alligevel tog det MANGE år før handicapindekset vandt indpas til trekantspokalerne, så det ER sket, at en langøret har snuppet en pokal, som måske snarere skulle være tilfaldet et fly af mindre dimensioner...
Alt sammen blev ændret i 1994, hvor pointberegningsformelen inkl. handicapfaktor blev indført for klubmesterskabet og alle trekantspokaler.
Pointberegningsformlen og handicapindeks har ændret sig en smule gennem årene; men som et forsøg er beregningerne i de efterfølgende lister lavet efter vores nuværende pointberegningsformel, der har været i brug i de seneste ca. 20 år...
Udtærsklingshøjden...
En faktor, der dog gør sammenligningerne lidt ’tricky’, også meget mere end små nuancer i opgavedistancerne, er udtærsklingshøjden... Problemet er ikke så meget reglerne, men mere spørgsmålet: ER der blevet korrigeret for udtærsklingshøjde over 1000 meter? Påstanden er, at det er der ikke i alle tilfælde! Men listerne står som de står, og én ting er sikkert: Fra og med sæson 2014 er der igen ekstrem fokus på udtærsklingshøjden!;)
Der er intet problem til og med 1999, hvor maksimal udtærsklingshøjde var sat til 1000 meter. Men fra år 2000 var der fri udtærsklingshøjde; hvor der blev kompenseret med ét minuts straftillæg for hver påbegyndt 100 meter over 1000 meter. Grunden til, at fri udtærsklingshøjde blev indført, var sikkert introduktionen af Termik-Ligaen, hvor der netop er fri udtærsklingshøjde. For at bibeholde en fair klubkonkurrence tilføjede vi dog reglen om straftillægget.
Så til den mest debatterede ændring til udtærsklingshøjden! I 2005 ændredes reglerne for udtærsklingen, så den stadig kunne foregå i fri højde; men højdetabet måtte maks. være 1000 meter... Altså kunne man f.eks. starte ud i 2000 meters højde, og så bare sørge for at være hjemme i mindst 1000 meter, ellers tildeltes ét minuts straftillæg for hver påbegyndt 100 meter som højdetabet oversteg 1000 meter!
Umiddelbart lyder det jo tilforladeligt - og reglen stemmer overens med rekordreglerne – MEN, det gav en meget skævvredet klubkonkurrence, hvor piloterne der var heldig at have fly på årets gode dag også ville løbe med pokalerne. Fra f.eks. 2000 meters afgangshøjde har man jo mindst 12-1300 meters arbejdshøjde på første glid, og dermed optimale betingelser for at komme godt i gang med opgaven, OG så havde man jo en dejlig buffer på slutglidet! Kom man under 1000 meter, ja, så kunne man bare tage lidt strafminutter; man ramte jo ikke jorden!
Heldigvis er vi nu tilbage til, at udtærsklingen til vores trekantspokaler skal foregå i maks. 1000 meter med ét minuts tidstillæg for hver påbegyndt 100 meter højere end dette... Rigtig fair, når vi skal sammenligne over en sæson, eller flere år imellem!
Vendepunkterne...
Der var i 2000 også en ændring mht. vendepunkterne... GPS-loggeren var for alvor på banen; men ikke alle havde dem - især ikke klubflyene. Så for at give alle lige betingelser ville opgaver, hvor vendepunkter ikke blev vendt i den ’gamle’ FAI-vendepunktssektor (osten); men ’kun’ i ’beercan’en’, blive fratrukket én km pr, beercan-vending fra opgavens distance. Denne regel er fra og med sæson 2014, og indførelsen af GPS-logger i alle klubfly, slettet.
Klubmesterskabet...
Til klubmesterskabet skulle man i sin tid flyve NETOP dagens opgave, og dette sammenholdt med manglende dokumentation gjorde, at der i begyndelsen var flere år, hvor pokalen ikke blev uddelt...
Man benyttede samme pointformel som til bedste trekant, men til klubmesterskabet var der indregnet handicapværdier! Der var ingen specifikke regler for opgavetypen, dog skulle distancen være mindst 100 km.
Med introduktionen af Termik-Ligaen omkring år 2000 blev reglerne for klubmesterskabet, ja faktisk for alle pokaler bortset fra trekantspokalerne, lavet om, så opgaver og points blev taget direkte fra Termik-Ligaen... Det betyde, at at der til Klubmesterskabet var fri udtærsklingshøjde!;)
Fra sæson 2020 genindførtes pointformlen fra trekantspokalerne, da man ikke længere ville være afhængig af andre konkurrencers eksistens. Vores egen pointformel fokuserer heller ikke i så udpræget grad på distance. Fri udtærsklingshøjde og bonus for FAI-trekanter og deklarerede flyvninger fastholdes, da man så lettere kan deltage med de samme flyvninger i både Klubmesterskabet og den landsdækkende Liga (Liga Danmark, LD).
Generelt...
Det blev i år 2000 præciseret, at start - men ikke nødvendigvis afgang på opgaver, man ønsker medtaget til Herning Svæveflyveklubs pokaler - skal ske fra Skinderholm.
Fra 2021 erstattedes de fysiske pokaler af en tavle med plaketter.
Klubmesterskabet
Pokalen blev skænket af Benny Ørum Pedersen i forbindelse med indvielsen af Svæveflyvecentret den 27. april 1974.
Tildeles den pilot, der i årets løb har fløjet de tre bedste hastighedsflyvninger. Ved 2-sædet flyvning tildeles kun point til den ene pilot.
Ved pointberegningen medtages altså de tre bedste flyvninger pr. pilot. Ved pointlighed medtages et ekstra resultat.
Flyvningerne opdeles ved pointberegning i FAI-trekanter, AAT-opgaver, andre deklarerede opgaver og ikke-deklarerede opgaver. Alle dokumenterede opgaver tæller til pokalen.
1. pokal: 1974-1992. 2. pokal: 1993-2004. 3. pokal: 2005-2020.
Fra 2021 erstattedes pokalen af en plakette, der sættes på en tavle.
År | Pilot |
1974 | Kristian S. Hansen |
1977 | Kai Fredsø Pedersen |
1980 | Kristian S. Hansen |
1981 | Jens Kampmann |
1982 | Knud Møller Andersen |
1983 | Kai Fredsø Pedersen |
1984 | Kai Fredsø Pedersen |
1985 | Lars B. Christensen |
1987 | Kristian S. Hansen |
1988 | Palle Nørholm |
1989 | Kristian S. Hansen |
1990 | Palle Nørholm |
1991 | Ole Korsholm |
1992 | Ole Korsholm |
1993 | Knud Møller Andersen |
1994 | Knud Møller Andersen |
1995 | Poul R. Kristensen |
1996 | Knud Møller Andersen |
1997 | Birgitte Ørskov |
1998 | Birgitte Ørskov |
1999 | Knud Møller Andersen |
2000 | Poul R. Kristensen |
2001 | Knud Møller Andersen |
2002 | Flemming Schneider |
2003 | Mogens Hoelgaard |
2004 | Knud Møller Andersen |
2005 | Niels Chr. Olesen |
2006 | Knud Møller Andersen |
2007 | Niels Chr. Olesen |
2008 | Kim H. Jensen |
2009 | Thomas Laugesen |
2010 | Helmuth Egsgaard |
2011 | Rasmus Ørskov |
2012 | Rasmus Ørskov |
2013 | Mogens Hoelgaard |
2014 | Knud Møller Andersen |
2015 | Peter Fischer Jensen |
2016 | Knud Møller Andersen |
2017 | Kenneth Petersen |
2018 | Peter Michael Lorentzen |
2019 | Mogens Hoelgaard & Flemming U. Andersen |
2020 | Ole Korsholm |
2021 | Kenneth Petersen |
2022 | Knud Møller Andersen |
”Tante Karen” - Bedste 100 km trekant
Den første pokal blev skænket af Karen Bertelsen i forbindelse med Herning Svæveflyveklubs 25 års jubilæum i 1970. ”Tante Karen” var dengang flyvepladsleder på Herning Flyveplads.
Oprindeligt uddelt for 102,1 km opgaven: Skinderholm - Rørbæk Sø, campingpladsen - Ilderhøj-krydset (T-kryds) 3,5 km syd for Sdr. Felding - Skinderholm. Omløbsretningen var fri.
Senere (1982) blev kravet en vilkårlig 100-110 km FAI trekantsflyvning med udtærskling i 1000 meters højde.
I 1996 ændredes reglerne, så en FAI-trekant på alt mellem 100 og 199 km tæller til pokalen.
1. pokal: 1970-1981. 2. pokal: 1982-1990. 3. pokal: 1991-2020
Fra 2021 erstattedes pokalen af en plakette, der sættes på en tavle.
År | Pilot | Flytype | Distance | Hastighed | Points |
1972 | Hans Erik Skovbjerg | Ka 6CR | 102,1 km | 47,9 km/t | 656 |
1974 | Kristian S. Hansen | Pilatus B4 | 102,1 km | 61,4 km/t | 801 |
1975 | Anders Mølgaard | Pilatus B4 | 102,1 km | 57,4 km/t | 749 |
1976 | Anders Mølgaard | Std. Libelle | 102,1 km | 99,6 km/t | 1141 |
1977 | Anders Mølgaard | Std. Libelle | 102,1 km | 86,3 km/t | 989 |
1978 | Kristian S. Hansen | Std. Cirrus | 102,1 km | 99,6 km/t | 1129 |
1979 | Kai Fredsø Pedersen | Std. Libelle | 102,1 km | 76,8 km/t | 880 |
1980 | Mogens A. Nielsen | Std. Cirrus | 102,1 km | 81,0 km/t | 918 |
1981 | Søren Kampmann | LS-3a | 102,1 km | 105,3 km/t | 1105 |
1982 | Knud Møller Andersen | Std. Libelle | 101,0 km | 100,0 km/t | 1144 |
1983 | Søren Kampmann | LS-3a | 101,0 km | 109,8 km/t | 1151 |
1984 | Kai Fredsø Pedersen | ASW-20/16,6m | 101,0 km | 121,7 km/t | 1218 |
1985 | Lars B. Christensen | Std. Cirrus | 101,0 km | 64,7 km/t | 733 |
1986 | Ole Korsholm | Std. Cirrus | 102,6 km | 82,1 km/t | 931 |
1987 | Ole Korsholm | Discus b | 103,7 km | 123,5 km/t | 1310 |
1988 | Søren Kampmann | ASW-20 C/16,6m | 103,3 km | 114,8 km/t | 1152 |
1989 | Kristian S. Hansen | Ventus C /17,6m | 104,2 km | 128,6 km/t | 1258 |
1990 | Jens Kampmann | ASW-20 C/16,6m | 104,2 km | 106,3 km/t | 1068 |
1990 | Ole Korsholm | Ventus C/17,6m | 103,7 km | 105,8 km/t | 1034 |
1991 | Ole Stamp | Nimbus-3/24,5m | 110,3 km | 126,8 km/t | 1186 |
1992 | Ole Stamp | Nimbus-3/24,5m | ? | 122,3 km/t | ? |
1993 | Ole Korsholm | Ventus C/15m | 104,2 km | 113,3 km/t | 1159 |
1994 | Jens Kampmann | ASW-20 C/16,6m | 101,8 km | 106,0 km/t | 1062 |
1995 | Ole Korsholm | Discus b | 104,2 km | 107,4 km/t | 1140 |
1996 | Knud Møller Andersen | Ventus C/17,6m | 101,1 km | 123,3 km/t | 1202 |
1997 | Jens Kampmann | ASW-20 C/16,6m | 103,4 km | 118,9 km/t | 1193 |
1998 | H. Egsgaard/J.P. Jensen | Duo Discus | 106,5 km | 97,0 km/t | 977 |
1999 | Morten Juul Christensen | LS8a | 124,3 km | 102,3 km/t | 1089 |
2000 | Peter M. Lorentzen | Cirrus 75 | 104,3 km | 86,9 km/t | 988 |
2001 | Poul Richard Kristensen | Discus 2b | 111,7 km | 98,1 km/t | 1030 |
2002 | K.M. Andersen/M. Jensen | Duo Discus | 103,9 km | 102,1 km/t | 1025 |
2003 | H. Egsgaard/P.M. Lorentzen | Duo Discus | 100,1 km | 111,8 km/t | 1118 |
2004 | Ole Korsholm | Discus b | 103,9 km | 85,3 km/t | 905 |
2005 | Jens Kampmann | Ventus 2cT/18m | 103,9 km | 104,5 km/t | 970 |
2006 | Knud Møller Andersen | Ventus 2cT/18m | 110,3 km | 117,3 km/t | 1107 |
2007 | Niels. C. Olesen/L. P. Larsen | Duo Discus T | 110,3 km | 103,5 km/t | 1046 |
2008 | Knud Møller Andersen | Ventus 2cT/18m | 102,2 km | 119,2 km/t | 1115 |
2009 | Ole Korsholm | Discus 2b | 154,8 km | 99,3 km/t | 1090 |
2010 | Mogens Jensen/Allan Lassen | Duo Discus | 135,2 km | 105,1 km/t | 1091 |
2011 | Helmuth Egsgaard | ASG-29E/15m | 103,7 km | 127,1 km/t | 1254 |
2012 | Mogens Jensen/Allan Lassen | Duo Discus T | 103,7 km | 111,5 km/t | 1119 |
2013 | Mogens Hoelgaard | Duo Discus T | 101,7 km | 120,8 km/t | 1210 |
2014 | Ole Korsholm | Discus 2b | 112,1 km | 106,2 km/t | 1116 |
2015 | Ole Korsholm | Discus 2b | 113,4 km | 104,2 km/t | 1096 |
2016 | Ole Korsholm | ASH 31Mi/21m | 134,9 km | 129,8 km/t | 1216 |
2017 | Knud Møller Andersen | Ventus 2cT/18m | 108,0 km | 102,7 km/t | 967 |
2018 | M. Hoelgaard/F.U. Andersen | Arcus T | 102,5 km | 128,1 km/t | 1199 |
2019 | Kenneth Petersen | ASH 31Mi/21m | 112,1 km | 112,5 km/t | 1029 |
2020 | Ole Korsholm | ASH 31Mi/21m | 127,1 km | 124,7 km/t | 1159 |
2021 | Mogens Jensen | Duo Discus T | 102,2 km | 96,7 km/t | 969 |
2022 | Jacob B. Lassen | Discus 2a | 102,4 km | 131,7 km/t | 1357 |
”Svend & Marys” - Bedste 200 km trekant
Skænket klubben af Svend og Mary Michaelsen i forbindelse med indvielsen af Herning Svæveflyveklubs nye center den 27. april 1974 (Pladsen flyttede fra syd til nord!;).
Svend Michaelsen var en af dansk svæveflyvnings pionerer og var med til at starte Herning Svæveflyveklub i 1944/45. Han var æresmedlem og deltog i alle Danmarksmesterskaber for Herning i perioden 1959 til 1972. Han lagde ud i netop den Mü-13d, som DaSK har færdigrenoveret i 2014, og fløj de sidste mange år i sin Vasama. Svend døde i 1998 i en alder af 83 år.
Pokalen er oprindeligt blevet uddelt for 209,5 km opgaven: Skinderholm - Hovedvejskrydset A10xA16 vest for Randers - Hedensted, hvor A10 krydses af jernbanen - Skinderholm.
I 1981 ændredes opgaven til: Skinderholm - Langå, jernbane-Y - Jernbaneviadukt SØ for Farre - Vildbjerg st. - Skinderholm, altså en 204,8 km ’FAI trekant’ med start på ben!
Fra 1985 var kravet en 200-220 km FAI trekantsflyvning med udtærskling i 1000 meters højde, og det var stadig tilladt at starte på et ben mellem to vendepunkter, og langt de fleste fløj den gode gamle opgave!
I 1996 ændredes reglerne, så en FAI-trekant på alt mellem 200 og 299 km tæller til pokalen. Der måtte dog ikke længere startes på et ben.
I 2017 ændres reglerne endnu en gang, så det igen blev tilladt at starte på et ben mellem to vendepunkter. Man havde i løbet af de seneste sæsoner erfaret, at lokale vejrforhold ofte gjorde det umuligt at flyve en 200 km FAI med udtærskling over Skinderholm. Derfor prøver man igen med at give mulighed for start på ben (over Skinderholm).
Den tredje ”Svend & Marys” pokal er desværre forsvundet et eller andet sted mellem 2010-2014..!? Vi har ført ’vinder statistikken’; men pokalen er pist væk, og en ny måtte indkøbes til uddeling i 2016... Synd og skam, at historien på denne måde misligholdes...
1. pokal: 1974-1990. 2. pokal: 1991-2003. 3. pokal: 2004-? 4. pokal: 2016-2020
Fra 2021 erstattedes pokalen af en plakette, der sættes på en tavle.
År | Pilot | Flytype | Distance | Hastighed | Points |
1977 | Kristian S. Hansen | Std. Cirrus | 209,5 km | 81,1 km/t | 1025 |
1979 | Anders Mølgaard | Std. Libelle | 209,5 km | 73,4 km/t | 937 |
1981 | Helmuth Egsgaard | Jantar Std. | 204,8 km | 83,9 km/t | 1045 |
1981 | Kristian S. Hansen | Std. Cirrus | 204,8 km | 83,9 km/t | 1056 |
1984 | Henrik E. Andersen | Std. Libelle | 204,8 km | 70,0 km/t | 890 |
1986 | Kristian S. Hansen | Discus b | 204,8 km | 71,4 km/t | 839 |
1987 | Kristian S. Hansen | Discus b | 204,8 km | 101,4 km/t | 1192 |
1988 | Anders Mølgaard | ASW-20 | 204,8 km | 91,0 km/t | 1031 |
1989 | Kristian S. Hansen | Ventus C/17,6m | 204,8 km | 108,9 km/t | 1180 |
1990 | Søren Kampmann | ASW-20C/16,6m | 204,8 km | 93,5 km/t | 1040 |
1991 | Ole Stamp | Nimbus 3/24,5m | 204,8 km | 110,1 km/t | 1134 |
1993 | Knud Møller Andersen | Ventus C/17,6m | 204,8 km | 101,4 km/t | 1098 |
1994 | Helmuth Egsgaard | LS3a | 204,8 km | 102,4 km/t | 1192 |
1995 | Knud Møller Andersen | Ventus C /17,6m | 201,0 km | 110,4 km/t | 1192 |
1996 | K.M. Andersen/O. Hillersborg | Duo Discus | 204,0 km | 105,5 km/t | 1173 |
1997 | Poul Richard Kristensen | Ventus B/16,6m | 210,0 km | 98,6 km/t | 1092 |
1999 | Knud Møller Andersen | Ventus C /15m | 203,2 km | 106,5 km/t | 1204 |
2001 | C. Skov/M. Hoelgaard | Duo Discus | 210,8 km | 115,9 km/t | 1297 |
2002 | Uffe Edslev | LS8 | 205,3 km | 99,5 km/t | 1148 |
2003 | Jens Kampmann | Ventus 2cT/18m | 206,0 km | 77,2 km/t | 802 |
2004 | Uffe Edslev | LS8 | 214,9 km | 97,7 km/t | 1138 |
2006 | Knud Møller Andersen | Ventus 2cT/18m | 211,4 km | 104,0 km/t | 1087 |
2007 | Niels Erik Skærlund | Discus b | 202,2 km | 83,2 km/t | 975 |
2008 | Kristian S. Hansen | Ventus 2cT/18m | 210,3 km | 120,7 km/t | 1260 |
2009 | Knud Møller Andersen | Ventus 2cT/18m | 210,3 km | 103,3 km/t | 1078 |
2010 | Helmuth Egsgaard | ASG 29E/18m | 210,3 km | 111,1 km/t | 1150 |
2011 | Arne Boye-Møller | Ventus 2cxT/18m | 214,7 km | 81,7 km/t | 856 |
2014 | Ole Korsholm | Discus b | 210,3 km | 89,5 km/t | 1057 |
2015 | Thomas Laugesen | Discus 2a | 202,8 km | 104,8 km/t | 1195 |
2016 | Kenneth Petersen | ASH 31Mi/21m | 212,3 km | 104,4 km/t | 1056 |
2017 | Knud Møller Andersen | Ventus 2cT/18m | 208,1 km | 98,9 km/t | 1030 |
2018 | Ole Korsholm | ASH 31Mi/21m | 209,9 km | 114,8 km/t | 1159 |
2019 | Knud Møller Andersen | Ventus 2cT/18m | 210,4 km | 103,5 km/t | 1080 |
2020 | Knud Møller Andersen | Ventus 2cT/18m | 203,8 km | 113,5 km/t | 1177 |
2021 | Kenneth Petersen | Ventus 2cM/18m | 206,4 km | 92,2 km/t | 959 |
2022 | Ole Korsholm | ASH 31 Mi/21m | 216,0 km | 106,9 km/t | 1084 |
Bedste trekantsflyvning
Den originale pokal blev skænket klubben af Ørum Pedersen, Herning i 1961.
Uddeles for årets bedste trekantflyvning. Reglerne for uddeling har ændret sig gennem årene, og indtil 1989 tildeltes den til trekantopgaven med højest hastighed eller flest points uanset distancen. Fra og med 1990 har opgavens længde skulle være mindst 250 km.
Reglerne mht. afgangshøjde og vendepunktspassage har løbende ændret sig ligesom for 100 og 200 km trekantspokalerne.
Hæderen tildeles altså piloten for årets bedste trekantflyvning på minimum 250km, hvor 28% reglen dog ikke behøver at være opfyldt. Det er tilladt at lave afgang på et ben mellem to vendepunkter.
Efter sæson 2016 har vi fundet det nødvendigt at koble et par ekstra betingelser på pokalen, nemlig:
Korteste ben skal være mindst 70 km (svarer til 28% på en 250 km trekant), og trekantens højde skal være mindst 25 km.
1. pokal: 1961-1979. 2. pokal: 1980-1993. 3. pokal: 1994-2000. 4. pokal: 2001-2020.
Fra 2021 erstattedes pokalen af en plakette, der sættes på en tavle.
År | Pilot | Flytype | Distance | Hastighed | Points |
1961 | Carsten Thomasen | Olympia | 205 km | ||
1963 | S. Aa. Sørensen/P.Andersen | Lehrmeister | 232 km | ||
1965 | Svend Michaelsen | Vasama | 105 km | ||
1966 | Jens-Ove Ternholt | Mucha Standard | 226 km | ||
1967 | Svend Michaelsen | Foka Standard | 203 km | ||
1968 | Henning M. Nielsen | Ka 6 | 226 km | ||
1970 | Ove Sørensen | Zugvogel IIIB | 105 km | 81,8 km/t | 1023 |
1971 | Svend Michaelsen | Vasama | 306 km | 54,0 km/t | 839 |
1972 | Svend Michaelsen | Vasama | 203 km | 57,7 km/t | 815 |
1973 | Børge O. Hansen | Pilatus B4 | 160 km | 53,0 km/t | 735 |
1976 | Anders Mølgaard | Std. Libelle | 507 km | ? | |
1977 | Anders Mølgaard | Std. Libelle | 315 km | 82,2 km/t | 1156 |
1978 | Niels Erik Skærlund | Std. Cirrus | 525 km | 64,0 km/t | 1054 |
1979 | Kristian S. Hansen | Std. Cirrus | 100 km | 93,0 km/t | 1052 |
1980 | Kristian S. Hansen | Std. Cirrus | 100 km | 94,3 km/t | 1067 |
1981 | Kai Fredsø Pedersen | Std. Libelle | 512 km | 65,6 km/t | 1081 |
1982 | Knud Møller Andersen | Std. Libelle | 101,0 km | 100,0 km/t | 1144 |
1983 | Søren Kampmann | LS-3a | 101,0 km | 109,9 km/t | 1151 |
1984 | Kai Fredsø Pedersen | ASW-20L/16,6m | 101,0 km | 121,7 km/t | 1218 |
1985 | Jens B. Mortensen | Std. Cirrus | 123,5 km | 79,7 km/t | 924 |
1986 | Knud Møller Andersen | ASW-20L/15m | 159,0 km | 101,5 km/t | 1089 |
1987 | Ole Korsholm | Discus b | 103,7 km | 123,5 km/t | 1310 |
1988 | Søren Kampmann | ASW-20C/16,6m | 103,3 km | 114,8 km/t | 1152 |
1989 | Kristian S. Hansen | Ventus C/17,6m | 104,2 km | 128,6 km/t | 1258 |
1990 | Palle Nørholm | DG-300 | 337,8 km | 78,6 km/t | 1062 |
1993 | Ole Stamp | Nimbus-3/24,5m | 312,6 km | 105,6 km/t | 1220 |
1994 | Knud Møller Andersen | Ventus C/17,6m | 301,0 km | 107,3 km/t | 1270 |
1995 | Kristian S. Hansen | Ventus C/17,6m | 311,0 km | 114,3 km/t | 1365 |
1996 | Dan Møller Andersen | DG-101G | 305,0 km | 85,2 km/t | 1164 |
1997 | Dan M. Andersen/Agnes Jensen | Duo Discus | 306,0 km | 100,0 km/t | 1221 |
2000 | Kurt Thybo/H. Egsgaard | Duo Discus | 284,2 km | 84,2 km/t | 1008 |
2001 | Ole Korsholm | Discus 2b | 312,6 km | 97,4 km/t | 1240 |
2002 | Poul R. Kristensen | Discus 2bT | 310,7 km | 83,4 km/t | 1060 |
2003 | Peter M. Lorentzen | LS8/15m | 301,7 km | 96,8 km/t | 1221 |
2005 | O. L. Chr./K. M. Andersen | Duo Discus | 312,8 km | 93,4 km/t | 1147 |
2006 | Knud Møller Andersen | Ventus 2cT/18m | 303,9 km | 98,9 km/t | 1125 |
2008 | Ole Korsholm | Discus 2b | 302,0 km | 85,3 km/t | 1076 |
2010 | Helmuth Egsgaard | ASG-29E/18m | 301,4 km | 111,2 km/t | 1251 |
2011 | Knud Møller Andersen | Ventus 2cT/18m | 305,5 km | 83,7 km/t | 952 |
2012 | Arne Boye-Møller | Ventus 2cxT/18m | 304,5 km | 104,8 km/t | 1192 |
2013 | Kristian S. Hansen | Ventus 2cT/18m | 305,1 km | 82,1 km/t | 935 |
2015 | Peter Fischer Jensen | Discus 2cT/18m | 503,2 km | 80,0 km/t | 1125 |
2016 | Knud Møller Andersen | Ventus 2cT/18m | 657,4 km | 89,7 km/t | 1337 |
2017 | Kenneth Petersen | ASH 31Mi/21m | 404,8 km | 78,8 km/t | 944 |
2018 | Peter Fischer Jensen | Discus 2cT/18m | 504,1 km | 90,0 km/t | 1267 |
2019 | Kenneth Petersen | Ventus 2cxT/18m | 501,5 km | 87,6 km/t | 1169 |
2020 | Ole Korsholm | ASG-29E/18m | 516,1 km | 119,7 km/t | 1602 |
2021 | Knud Møller Andersen | Ventus 2cT/18m | 556,2 km | 99,6 km/t | 1384 |
2022 | Peter Fischer Jensen | Discus 2cT/18m | 302,4 km | 94,0 km/t | 1124 |
Top 25 - bedste trekantsflyvninger
En sammenligning af de bedste trekanter fløjet til 100 km, 200 km og Bedste Trekant pokalerne. Ikke alle men de fleste er FAI-trekanter... Beregnet efter de nye handicap-værdier i 2023.
År | Pilot | Flytype | Distance | Hastighed | Points |
2020 | Ole Korsholm | ASG 29E/18m | 516,1 km | 119,7 km/t | 1602 |
2021 | Knud Møller Andersen | Ventus 2cT/18m | 556,2 km | 99,6 km/t | 1384 |
1995 | Kristian S. Hansen | Ventus C/17,6m | 311,0 km | 114,3 km/t | 1365 |
2020 | Knud Møller Andersen | Ventus 2cT/18m | 601,0 km | 94,9 km/t | 1361 |
2022 | Jacob B. Lassen | Discus 2a | 102,4 km | 131,7 km/t | 1357 |
2016 | Knud Møller Andersen | Ventus 2cT/18m | 657,4 km | 89,7 km/t | 1337 |
1995 | Ole Stamp | Nimbus-3/24,5m | 311,0 km | 115,6 km/t | 1312 |
2022 | Knud Møller Andersen | Ventus 2cT/18m | 104,2 km | 139,8 km/t | 1311 |
1987 | Ole Korsholm | Discus b | 103,7 km | 123,5 km/t | 1310 |
2021 | Peter Fischer Jensen | Discus 2cT/18m | 556,2 km | 88,9 km/t | 1300 |
2001 | C. Skov/M. Hoelgaard | Duo Discus | 210,8 km | 115,9 km/t | 1297 |
1994 | Knud Møller Andersen | Ventus C/17,6m | 301,0 km | 107,3 km/t | 1270 |
2018 | Peter Fischer Jensen | Discus 2cT/18m | 504,1 km | 90,0 km/t | 1267 |
2008 | Kristian S. Hansen | Ventus 2cT/18m | 210,3 km | 120,7 km/t | 1260 |
1989 | Kristian S. Hansen | Ventus C/17,6m | 104,2 km | 128,6 km/t | 1258 |
2011 | Helmuth Egsgaard | ASG-29E/15m | 103,7 km | 127,1 km/t | 1254 |
2010 | Helmuth Egsgaard | ASG-29E/18m | 301,4 km | 111,2 km/t | 1251 |
2021 | Anders Nielsen | ASG-29E/18m | 504,1 km | 94,0 km/t | 1247 |
1995 | Anders Mølgaard | ASW-20 | 311,0 km | 99,8 km/t | 1246 |
2001 | Ole Korsholm | Discus 2b | 312,6 km | 97,4 km/t | 1240 |
2003 | Peter M. Lorentzen | LS8/15m | 301,7 km | 96,8 km/t | 1221 |
1997 | D. M. Andersen/Agnes Jensen | Duo Discus | 306,0 km | 100,0 km/t | 1221 |
1993 | Ole Stamp | Nimbus-3/22,9m | 312,6 km | 105,6 km/t | 1220 |
1984 | Kai Fredsø Pedersen | ASW-20L/16,6m | 101,0 km | 121,7 km/t | 1218 |
2016 | Ole Korsholm | ASH 31Mi/21m | 134,9 km | 129,8 km/t | 1216 |
Varighed
Oprindeligt en pokal udsat af Lund Jensen, Ikast i 1961.
Uddeles for årets længste varighed på en flyvning med start fra Skinderholm. Flyvningen skal i dag foregå i ensædet svævefly - eller tosædet fløjet solo.
1. pokal: 1961-1980. 2. pokal: 1981-1989. 3. pokal: 1990-2000. 4. pokal: 2001-2020.
Fra 2021 erstattedes pokalen af en plakette, der sættes på en tavle.
År | Pilot | Varighed |
1961 | Mogens Damm | 7 timer 58 min. |
1962 | Carsten Christensen | 4 timer 20 min. |
1963 | Carsten Christensen/Henning Nielsen | 5 timer 35 min. |
1964 | Christian Østergaard | 5 timer 32 min. |
1965 | C. E. Mikkelsen | 6 timer 10 min. |
1966 | Henry Kristensen | 8 timer 00 min. |
1967 | Svend Michaelsen | 8 timer 15 min. |
1968 | Ove Sørensen | 6 timer 20 min. |
1970 | Kurt Møller | 6 timer 35 min. |
1971 | Edvard Simonsen | 4 timer 48 min. |
1972 | Helge Drejer | 6 timer 45 min. |
1973 | Anders Mølgaard | 6 timer 27 min. |
1974 | Hardy Vad | 6 timer 57 min. |
1975 | Knud Møller Andersen | 7 timer 43 min. |
1976 | Anders Mølgaard | 7 timer 41 min. |
1977 | Henry Kristensen | 7 timer 22 min. |
1978 | Niels Erik Skærlund | 8 timer 12 min. |
1979 | Kristian S. Hansen | 7 timer 27 min. |
1980 | Kristian S. Hansen | 7 timer 39 min. |
1981 | Kristian S. Hansen | 8 timer 20 min. |
1982 | Finn Thorsted | 6 timer 38 min. |
1983 | Kirsten Damgaard | 5 timer 30 min. |
1984 | Allan U. Lassen | 8 timer 31 min. |
1985 | Jens B. Mortensen | 7 timer 20 min. |
1986 | Knud Møller Andersen | 8 timer 06 min. |
1987 | Jens B. Mortensen | 6 timer 56 min. |
1988 | Ole Korsholm | 7 timer 34 min. |
1989 | Allan U. Lassen | 7 timer 46 min. |
1990 | Niels Erik Skærlund | 10 timer 25 min. |
1992 | Jens Adamsen | 5 timer 38 min. |
1993 | Niels Erik Skærlund | 6 timer 24 min. |
1994 | Niels Erik Skærlund | 8 timer 45 min. |
1995 | Niels Erik Skærlund | 8 timer 39 min. |
1996 | Flemming U. Andersen | 5 timer 52 min. |
1997 | Flemming U. Andersen | 7 timer 03 min. |
1998 | Christian Skov | 6 timer 15 min. |
1999 | Knud Møller Andersen | 8 timer 52 min. |
2000 | Flemming U. Andersen | 5 timer 40 min. |
2001 | Peter M. Lorentzen | 8 timer 34 min. |
2002 | Dan Møller Andersen | 7 timer 12 min. |
2003 | Allan U. Lassen | 8 timer 10 min. |
2004 | Peter M. Lorentzen | 8 timer 27 min. |
2005 | Martin Elkjær Nielsen | 6 timer 02 min. |
2006 | Christian Skov | 6 timer 36 min. |
2007 | Claus Ritter | 6 timer 24 min. |
2008 | Claus Ritter | 6 timer 00 min. |
2009 | Mogens Hoelgaard | 7 timer 03 min. |
2010 | Jeppe Sørensen | 7 timer 31 min. |
2011 | Mogens Hoelgaard | 7 timer 20 min. |
2012 | Arne Boye-Møller | 10 timer 02 min. |
2013 | Mogens Hoelgaard | 8 timer 21 min. |
2014 | Knud Møller Andersen | 7 timer 26 min. |
2015 | Knud Møller Andersen | 8 timer 05 min. |
2016 | Knud Møller Andersen | 8 timer 56 min. |
2017 | Christin Nielsen | 6 timer 27 min. |
2018 | Kenneth Petersen | 7 timer 01 min. |
2019 | Peter Fischer Jensen | 6 timer 52 min. |
2020 | Knud Møller Andersen | 6 timer 40 min. |
2021 | Knud Møller Andersen | 6 timer 53 min. |
2022 | Jørgen Thomsen | 6 timer 46 min. |
”Firkant” - Bedste 94 km firkant
Pokalen blev i forbindelse med klubbens 50 års jubilæum i 1995, skænket klubben af Partner Revision.
Oprindeligt blev den uddelt blandt piloter, der havde max. 200 timer ved sæsonstart, og man kunne medregne sine tre bedste flyvninger...
Siden var det gennem mange år kun piloter med maksimum 150 timer ved sæsonstart der kunne deltage. Men, efter mange år uden uddeling af pokalen, blev det fra 2017 besluttet at også piloter, der har fløjet mindre end 15 timer i den foregående sæson kan deltage. Det er kun én flyvning der tæller, så...
Hæderen tildeles for årets bedste flyvning på 94 km opgaven:
Skinderholm Hangar - Arnborg Hangar - Hammer Hangar - Christianshede Klubhus - Skinderholm, eller omvendt.
Flyvningerne skal foregå på ensædet svævefly, eller tosædet fløjet solo.
1. pokal: 1995-2020.
Fra 2021 erstattedes pokalen af en plakette, der sættes på en tavle.
År | Pilot | Hastighed |
1995 | Mogens Sørensen | 85,7 km/t |
1996 | Jens Christian Laursen | 81,4 km/t |
1997 | Jens Christian Laursen | 81,4 km/t |
1998 | Jens Christian Laursen | ? km/t |
1999 | Martin K. Jørgensen | ? km/t |
2000 | Rasmus Ørskov | 55,5 km/t |
2001 | Niels Erik Danielsen | 42,5 km/t |
2002 | Niels Erik Danielsen | 71,2 km/t |
2005 | Thomas Laugesen | 82,2 km/t |
2006 | Anders Husted Madsen | 64,8 km/t |
2007 | Claus Ritter | 70,3 km/t |
2008 | Arne B. Pedersen | 86,6 km/t |
2009 | Arne B. Pedersen | 113,0 km/t |
2010 | Arne B. Pedersen | 87,3 km/t |
2011 | Arne B. Pedersen | 66,5 km/t |
2013 | Christin Nielsen | 69,1 km/t |
2016 | Stephan Nissen | 79,7 km/t |
2017 | Jacob B. Lassen | 57,8 km/t |
2018 | Jacob B. Lassen | 83,8 km/t |
2022 | Lukas Sørensen | 86,9 km/t |
Kilometer Cup
En pokal der blev indført fra og med sæson 2007. Den uddeltes blandt piloter, der fløj i Termik-Ligaens gruppe B og C. Siden 2018 var der problemer med Termik-Ligaen, og pokalen uddeltes derfor ikke...
Fra og med sæson 2020 kunne alle piloter deltage (I den nye LD-liga er piloterne ikke opdelt i grupper). Pokalen uddeles til piloten, der har det højeste antal sammenlagte km på sine 10 længste strækopgaver i sæsonen.
År | Pilot | Distance |
2007 | ? | ? |
2008 | Anders Husted Madsen | 1771 km |
2009 | Thomas Laugesen | 3031 km |
2010 | Knud Møller Andersen | 2867 km |
2011 | Thomas B. Grove | 2009 km |
2012 | Kenneth Pedersen | 2398 km |
2013 | Christin Nielsen | 1660 km |
2014 | Peter Fischer Jensen | 1846 km |
2015 | Kenneth Petersen | 2696 km |
2016 | Christin Nielsen | 1518 km |
2017 | Per Kragsø | 957 km |
2020 | Knud Møller Andersen | 3005 km |
2021 | Jørgen Thomsen | 3070 km |
2022 | Knud Møller Andersen | 3311 km |
Varighed og højdevinding
En pokal fra sæson 2005. Pokalen for bedste 5-timers forsøg blev afskaffet, og i stedet blev denne pokal indført.
Disciplinen ’varighed og højdevinding’ blev overtgaet fra Termik-Ligaen, og pokalen tildeles den pilot - med maks. 150 timer ved sæsonstart - som i årets løb har fløjet og indberettet den bedste flyvning for varighed & højdevinding.
Points = (Flyvetid i decimaltimer x 150) + (Højdevinding i meter x 0,4).
1. pokal: 2005-2020.
Fra 2021 erstattedes pokalen af en plakette, der sættes på en tavle.
År | Pilot | Varighed/højdevinding |
2005 | Thomas Laugesen | 5:20t / 1300m |
2006 | Claus Vad | 1:40t / 1450m |
2007 | Claus Ritter | 6:24t / 1133m |
2008 | Thomas B. Grove | 2:34t / 1988m |
2009 | Thomas B. Grove | 4:05t / 1398m |
2010 | Jakob B. Nikolajsen | 5:19t / 1640m |
2011 | Simon Stenbæk Madsen | ? |
2012 | Jeppe Kirk | 5:13t / 940m |
2013 | Michael Jensen | 2:09t / 1021m |
2014 | Christian Lynbech | 1:43t / 1361m |
2016 | Søren Lundborg | 5:22t / 1117m |
2017 | Bertel Spejlborg | 5:12t / 883m |
2018 | Jacob B. Lassen | 5:39t / 1897m |
2019 | Rasmus Møjbæk | 4.34t / 1254 m |
2020 | Rasmus Møjbæk | 2:48t / 1408 m |
2022 | Mathias K. Skærlund | 3:08t / 1908 m |
Discus-150 (Varighed)
En varighedskonkurrence startende i 2022, der gælder for piloter med mindre end 150 timer ved sæsonstart. Det betyder, at B-elever også kan deltage.
Man kan kun benytte vores klub-Discus’er X9, PM og VD til konkurrencen. Formålet med denne konkurrence er at give uerfarne piloter en grund til at flyve timer - også på dage, hvor der skal kæmpes lidt for det.
Det gælder om at flyve så mange timer som muligt, og for hver flyvning der har en varighed af 30 minutter (0,50 time) eller mere får man point. Hver pilot kan bidrage med sine bedste 10 flyvninger.
Den pilot, der ved årets udgang har dokumenteret flest timer på de op til 10 flyvninger, vinder.
Points = Flyvetid i decimaltimer.
År | Pilot | Point |
2022 | Michaell Fosgerau | 2080 |
Udgåede pokaler
Pokalen for bedste 5-timers forsøg
Den oprindelige pokals oprindelse er ukendt, og pokalens historie har været umulig at rekonstruere, da den er bortkommet.
Ved 50 års jubilæet i 1995 skænkede Svend Michaelsen en ny pokal til denne betingelse...
Pr. sæson 2005 afskaffes bedste 5-timers forsøg igen - og erstattes af ”Pokalen for varighed og højdevinding”
Pokalen uddeltes for årets bedste mislykkedes forsøg på at flyve 5-timers prøven til sølvdiplom.
1. pokal: ? 2. pokal: 1995-2004.
År | Pilot | Varighed |
1975 | N. E. Klemmensen | ? |
1976 | Knud E. Nicolaisen | ? |
1977 | Knud E. Nicolaisen | 4 timer 42 min. |
1978 | Steen J. Mortensen | 4 timer 58 min. |
1995 | Wolmer Jørgensen | 4 timer 43 min. |
1996 | Jan Nielsen | 4 timer 30 min. |
1997 | Richard Andersen | 3 timer 04 min. |
1998 | Martin K. Jørgensen | 3 timer 07 min. |
1999 | Mato Kajinic | 4 timer 40 min. |
2000 | Kaj Jensen | 3 timer 18 min. |
2001 | Kaj Jensen | 4 timer 00 min. |
2002 | Niels E. Danielsen | 4 timer 54 min. |
Pokalen for bedste højdevinding
Udsat af Ikast Silkevæveri i 1961, og uddeltes til piloten der i årets løb havde udført den største højdevinding.
Pokalen opgives efter 1994, da pokalen ofte ikke blev uddelt og disciplinen var lidt gammeldags - de senere år blev pokalen uddelt for flyvninger foretaget i udlandet, så pokalen havde ikke megen relevans i klubkonkurrencen...
Siden år 2005 er pokalen blevet benyttet som pokal for varighed og højdevinding (se nedenfor).
1. pokal: 1961-1985. 2. pokal: 1986-1994.
År | Pilot | Højdevinding |
1961 | Carsten Thomasen | 3600 meter |
1962 | Villy Christensen | 2750 meter |
1963 | Jørgen Andersen | 2800 meter |
1964 | Svend Aage Sørensen | 2900 meter |
1965 | Kjeld Wiehe | 3850 meter |
1967 | Kjeld Wiehe | 3650 meter |
1968 | Jens O. Ternholt | 3000 meter |
1970 | Niels Chr. Kjærgaard | 2000 meter |
1971 | Ejvind Christensen | 1560 meter |
1972 | Svend Michaelsen | 1650 meter |
1973 | Hardy Vad | 2050 meter |
1974 | Anders Mølgaard | 1950 meter |
1975 | Anders Mølgaard | 3230 meter |
1976 | Ole Hansen | 1818 meter |
1977 | Anders Mølgaard | 2720 meter |
1978 | Anders Mølgaard | 3600 meter |
1986 | Kai Fredsø Pedersen | 5106 meter |
1994 | Lars B. Christensen | 5640 meter |