I

Skrevet af og foto: Ejvind Skovbjerg

I løbet af uge 18 havde vejret tegnet sig rigtig godt for den kommende weekend. Specielt lørdag så godt ud men jeg havde spilvagt og håbede, at der blev gemt lidt flyvevejr til søndag hvor jeg havde booket PM.

Lørdag møder vi ind til briefing med store forventninger, de fleste privat ejede  fly var allerede samlet kl. 9 og Mogens Hoelgaard (MO) og Peter Fisher (AC) fortalte om 2400 meter base dagen før, hvor der var blevet fløjet fra Arnborg.

Det viste sig dog hurtigt at vejret ikke blev så godt, utrolig ustabil luft og skyerne kagede ud med begrænset indstråling til følge. Der blev dog skolefløjet og også fløjet stræk, men i mindre omfang i termik til ca 800 meter.

Personligt havde jeg nok mest lyst til at aflyse PM søndag men de næste par weekender var afsat til konfirmation så jeg besluttede at benytte mig af chancen.

Da jeg kørte til pladsen søndag morgen var der overskyet men med begyndende opbrud og der var flot blå himmel ovenover. Det tegnede til at blive bedre end igår!

Til briefing var der ikke mange piloter, de ensædede fly var booket på forhånd på nær MN og VD. TG, VK og VN var der ingen piloter til.

Nevø Christoffer var der også og en hurtig snak om, at vi faktisk aldrig havde fået fløjet en ordentlig tur sammen, gjorde at det blev VN vi nuppede og PM overgik til anden pilot. Hoelgaard havde lavet en opgave ud øst på og så op til Fyrkat ved Hobro, en tur omkring 265km. Den aftalte vi at gå med på hvis det blev godt, i første omgang ville vi bare flyve med derudad.

MO startede som en af de første og forsvandt hurtig øst på. Der gik en times tid inden vi blev klar, men en spilstart som afleverede os direkte i en 3 meters bobbel fik os hurtigt i udtærskel position sammen med flere andre Herning fly. Det gik hurtig østpå i rigtig godt vejr. Christoffer fløj og jeg legede med vores nye Oudie og min medbragte GoPro kamera. Der er stille på radioen og sydpå mod Arnborg er der overskyet. Den udskrevne tur lå det helt rigtige sted og vi hørte faktisk kun vore egne fly på radioen!

Vi kommer op til Låsby og vejret både mod nord og øst er helt fantastisk, der er en god sigt og Tunø og Samsø ligger lige derude med flotte cumulusser over. En løs tanke om det var muligt at vende Samsø blev hurtig til en beslutning om at prøve. Vores andre klubfly fortsætter nordpå mod Fyrkat mens vi sætter kursen østpå. Vi flyver direkte ind over Aarhus og ligger lige over midtbyen i 1500 meter med en flot udsigt. Hoelgaard melder at han allerede er på slutglid og så iøvrigt lige flyver turen en gang til!

Vi fortsætte sydover til Norsminde og hele vejen er der god termik. Skal-skal ikke! - nu skal vi træffe en beslutning, hvis der ikke er termik har vi jo hjemhentningsmotoren og skulle den svigte er der landingsmuligheder både på Tunø og Samsø. Samsø`s flyveplads har jeg besøgt mange gange i vores Dimona og er klar over at vi ikke skal forvente at komme derfra i et flyslæb. Banen er kort og iøvrigt  blød her om foråret – en eventuel hjemtransport vil være med færge.

Vi har 1500 meters højde og sætter kursen direkte mod Tunø, mens Samsø ligger flot i havet bagved. Vi kan se helt utroligt langt og Molsliniens færger trækker hvide striber hen over det rolige hav.  Lige så snart vi kommer ud over vand afløses det urolige termik vejr af smørluft – og det er blød smør – helt stille luft som er minus 2grd.

Vi nyder udsigten og betages af at flyve over vand. Da vi når Tunø har vi 1400 meters højde og så går der kylling i os. Vi havde forventet løft men synker kun stille og roligt, ikke meget, men alligevel nok til at vi beslutter os for at vende snuden hjemad igen. Vendepunktet Tunø kirke kan vi vinke af. Der er modvind nu men sådan en DUO glider godt og vi er tilbage ved Norsminde i 1200 meter. Så snart vi passerer kystlinien bliver luften uroligt og termikken er der igen. Vi er hurtigt i 1550 meter og drøner nu hjem under en skygade. Der er nu masser af snak på radioen og vi møder mange fly fra andre klubber.

Efter 3 timers flyvning i fantastisk vejr og med 20 km over vand lander vi igen på Skinderholm med et stort smil på. I bussen belærer en erfaren Jørgen Ø os om, at hvis der skal flyves termik over vand skal det gøres om efteråret hvor havet er varmere end luften -  så blev vi det klogere!

Det var en rigtig god tur med 2 x Skovbjerg og så må vi se om vi skal prøve igen til efteråret.

På vej tilbage imod Norminde med Tunø og Samsø bagved. Det er koldt at holde GoPro kameraet. -2 grader og 120Km/t giver en Windchill på -14grd!

Video fra Tunø eventyret